Program Divadla 29
Program Divadelního klubu

Divadlo 29
Dramaturgie
Vstupenky
Kontakt
Archiv
Dokumentace
Spolupracovníci
Sponzoři
Odkazy







 
Pardubice
ul. Sv. Anežky České č.p. 29


Program na prosinec 2005 - anotace



1. prosinec 2005 ve 20 hod.

  • SAID TICHITI (Maroko)

    Hudebník, zpěvák a skladatel Said Tichiti pochází z marockého města Guelmim, které leží na úpatí pohoří Atlas a jehož název v překladu znamená brána do Sahary. Tichiti je na jedné straně představitelem tradiční marocké hudební kultury na druhé pak vedoucím mezinárodní hudební skupiny Chalaban , která velmi zdařile kombinuje tradiční arabskou hudbu se současnými hudebními postupy. Koncert v Divadle 29 představí Tichitiho první polohu, tedy jako interpreta původní arabské a zejména marocké hudby. Tichiti vychází především z hudebního stylu označovaného jako hassani nebo také iggawen podle názvu kasty marockých hudebníků. Jedná se o styl, který je typický pro oblast marocké Sahary a Mauretánie. Nejznámějším reprezentantem tohoto stylu je mauretánský zpěvák a hráč na loutnu Dimi Mint Abba , který je v kontextu marocké a arabské hudby skutečným pojmem. Hassani se vyznačuje většinou hypnotickým pomalým tempem s řadou improvizovaných pasáží a zpívanými texty z klasické arabské a marocké poezie. Tichitiho repertoár dále doplňují i další druhy arabské hudby jako je styl gnawi obsahující prvky hudby černé Afriky (Mali, Ghana) nebo styl jedba , používaný při náboženských rituálech a sloužící k navození transu.

    Said Tichiti svůj zpěv doprovází hrou na arabskou loutnu tidinit, dále na třístrunnou basovou loutnu zvanou guembri, na níž se hraje drnkacím i perkusivním stylem a na tradiční marocký buben bendir.

    Vstupné: 120 Kč, studentské 90 kč
    www.chalaban.com

    SAID TICHITI

6. prosinec 2005 ve 20 hod.
  • ENTERSELECTION

    Kurátorka Lenka Dolanová (CIANT) vybrala 16 experimentálních prací a rozdělila je do tří subkategorií: 1. díla se zaměřením na aspekty performance ve videotvorbě, 2. experimenty
    s pohyblivým digitálním obrazem, 3. ukázky prací studentů FAMU, které se vztahují k fenoménu virtuální reality.

    1. Performance digitálního věku
    Díla v této sekci spojuje jistá forma vztahu k umění performance. V souladu se soudobou „érou opakování“ pracují současná videa, vycházející z historického reservoáru, s nejrůznějšími formami návratů. Využívají zprostředkovanou, přetvořenou, či nějak zdeformovanou tělesnost. Vyvolávají znepokojení, neboť působí jako více či méně hlasitá ozvěna něčeho odněkud známého, a přitom zabraňují jednoznačné identifikaci.

    Hilary Harp, Suzie Silver : The Happiest Day (USA, 2004)
    Tanja Dabo : Dobrodošli (Chorvatsko, 2004)
    Galina Myznikova & Sergej Provodiv : Wet Chicken (Rusko, 2003)
    Tjader-Knight, Inc. : Caustically Happy (Finsko, 2004)
    Sachiko Hayashi : boop-oop-a-doop (Japonsko / Švédsko, 2004)

    2. Student´s selection
    Tato sekce představí tvorbu studentů a nedávných absolventů českých uměleckých škol (VŠUP, AVU, FaVU a FAMU).

    Adéla Pavlíková : Interface (CZ, 2003)
    Jakub Nepraš : Generátor-P730… (CZ, 2005)
    Michal Kindernay : David-Marat (CZ, 2004)
    Petr Kocourek : Bez názvu I (CZ, 2002 - 2004)
    Jan Žalio : Pasta (CZ, 2004)
    Marta Svobodová : Budoár (CZ, 2005)
    Jana Francová : Na kůži (CZ, 2005)
    Tamara Moyzes : Poslední orgasmus (CZ, 2003)

    3. FAMUselection
    A nakonec jsme ve spolupráci z pražskou FAMU zařadili tamní výběr tří studentských děl, které se vyrovnávají s tématem virtuální reality.

    Martin Duda : VR (CZ, 2005)
    Hana Valentová : If (presence Of) {artificial Intelligence ();} (CZ, 2004)
    Václav Švankmajer : Test (CZ, 1999)

    Projekce je součástí festivalu Fade In 001, který se koná za finanční podpory Ministerstva kultury ČR a statutárního města Pardubice.


    Vstupné: 60 Kč
    www.ciant.cz

7. prosinec 2005 ve 20 hod.
  • PHISHBACHER TRIO (USA)

    Walter Fischbacher – klávesy
    Steve Doyle – kontrabas
    Hari Ganglberger – bicí

    Koncert newyorského jazzového tria pod vedením původem rakouského pianisty a hráče na klávesové nástroje Waltera Fischbachera . Phishbacher trio hraje autorskou hudbu vycházející z jazzu okořeněného davisovskými groovy, prvky funku, afrokubánské hudby, rocku, nebo drum and bass. Jejich koncerty bývají doslova nabité energií a trio působí jako dokonale sehraný organismus produkující pestrobarevný amalgám moderního jazzu. Ať už je člověk příznivcem jazzové, rockové nebo popové hudby, neměl by si tento projekt nechat ujít. Trio Phishbacher vydalo doposud tři CD. Dvě poslední Chillin´ (2003) a Infinity Ltd. (2005) měla velmi příznivé recenze americké nejen jazzové hudební krititky. Skupina Phishbacher zakončí v Divadle 29 své evropské turné, které čítá více než třicet koncertů v Německu, Rakousku, Slovensku a České republice.

    Walter Fischbacher studoval klasické a jazzové piano ve Vídni, poté pokračoval ve studiích v New School Jazz Departement na renomované Mannes College v New Yorku, kde se natrvalo usadil. Hrál s řadou amerických jazzových hudebníků jako je např. Tim Levebvre, Chico Freeman, Billy Harper, Frank Foster. Spolupracuje také s vídeňským Vienna Art Orchestra.
    Hari Ganglberger pochází rovněž z Rakouska, od roku 1999 žije trvale v New Yorku. Je všestraným bubeníkem a skladatelem. Kromě jazzu hraje také např. ve skupině Indofunk, jejíž hudba čerpá inspiraci z tradiční indické hudby. Vedle bicích se věnuje také hře na housle a didgeridoo.
    Kontrabasista Steve Doyle patří k mladým talentovaným hráčům na newyorské jazzové scéně. V roce 1997 byl finalistou prestižní T. S. Monk Jazz Competetion. Kromě svého vlastního kvartetu, s nímž vydal CD s názvem Presence a tria Phishbacher spolupracoval např. s Chrisem Potterem, Jimem Hallem nebo Rigmorem Gustafssonem.

    Koncert je uváděn v rámci projektu Jazzconnexion realizovaného za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice.

    Phishbacher Trio: The Opening
    Phishbacher Trio: Soapy Fields

    Vstupné: 120 Kč, studentské 90 kč
    www.phishbacher.com

    PHISHBACHER TRIO

8. prosinec 2005 ve 20 hod.
  • STUDIO YPSILON : Nic nás nezastaví
    aneb Jeden den messengera na kole


    Hrají: Petr Vršek, Zuzana Onufráková, Andrej Polák, Jiřina Mencáková a Petr Marek
    Režie: J.Havelka
    Scéna a kostýmy: V.Němeček
    Hudba: P.Marek
    Dramaturgie: L.Trpišovský

    Generační pohled na jeden den messengera. Musíš znát Prahu, musíš bejt rychlej, musíš kašlat na předpisy, musíš jet nejkratší možnou trasou, i kdyby to bylo přes dětský hřiště nebo magistrálu. Jo taky pravidelně pít, ale rychle, a teple se oblíct, ale zase ne moc, aby sis na těle nedržel pot - z toho může bejt vošklivá bronchitidka - jo a hlavně nezastavuj. Nikdy nezastavuj. Jeď. Běží ti čas...

    Mladí herci nabízejí reflexi uspěchané a konzumní doby, v níž jako bychom všichni závodili s časem. Možná i proto má inscenace zběsilé tempo. Na rozjezd konkurs. Energie nabitá, energie vybitá. Reklama, mor současnosti (Příroda regeneruje...). Messenger šlape do pedálů, zásilka musí být doručena rychle. (Obdivuhodný sportovní výkon Petra Vrška!) ...Život nemusí být nutně nuda-pláž, jde jen o to, co s ním uděláš. Představení mělo premiéru ve Studiu Ypsilon v listopadu roku 2004.

    Představení pořádá o. s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29 za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury, statutárního města Pardubice a Pardubického kraje.

    Vstupné: 100 Kč
    www.ypsilonka.cz

    M.DARRIAU


16. prosinec 2005 ve 20 hod.
  • ŽIVÉ KVETY (SK)

    Živé kvety jsou bratislavská rokenrol-punk-folk-countryová kapela, která funguje už od roku 1994. Pojmenování skupiny vzniklo podle laciné polské voňavky, kterou byla počastována frontwoman kapely Lucia při jedné obligátní velikonoční ceremonii. Po několika personálních zemětřeseních působí Živé kvety nyní v sestavě: Lucia Piussi – zpěv, kytara, foukací harmonika, Marek Pastier – kytara, Peter Bálik – kytara, Agnes Lovecká – bicí, housle a Juraj Mironov - baskytara. Z původně kabaretnějších, místy až folkových poloh, přesedlala skupina časem na mnohem kytarovější a přímočařejší zvuk. Co však zůstalo jsou silné písničky s velmi osobitou lyrikou.

    Domovskou scénou kapely je bratislavské alternativní divadlo Stoka . Textařka a skladatelka hudby Lucia Piussi je jeho herečkou a Živé kvety zde vytvořily scénickou hudbu ke hrám Gala, Komisia a Strata. Lucia působila v devadesátých letech mj. v projektu Sleepy Motion po boku Martina Burlase a Ivana Csudaie a příležitostně se věnuje také psaní povídek. Živé kvety vydali doposud tři alba: eponymní Živé kvety (2000), V dobrom aj zlom (2003) a Na mojej ulici (2004), které vyšlo pod hlavičkou vydavatelství Šiny a Dano Salontaye Slnko Records. V těchto dnech by mělo na svět přijít nové album skupiny nazvané Sloboda.

    Vidět Živé kvety na pódiu je velký zážitek. Mrazivá přímočarost, otevřenost a jednoduchost nesoucí se celou tvorbou kapely je všudypřítomná a strhující. Podle vlastních slov hrají „jen písničky“. Na koncertech i na nahrávkách však předávají posluchačům velký kus energie. V bratislavské pětici tu máme písničkáře, kteří do své hudby umí bravurně namíchat obrázky vystřihnuté z obyčejného života i ostré punkrockové impulzívno.

    ŽIVÉ KVETY


    MIOU MIOU


    Alternativně-popová skupina Miou Miou vznikla na jaře roku 2003. Po poměrně krátkém čase a několika málo odehraných koncertech začala kapela pracovat na debutové nahrávce. Ta vyšla následující rok na D.I.Y. labelu Purrr Records jako minialbum pod názvem 6 chants pour les chats.
    Písnička Rendre temps z EP se objevila jako součást soundtracku, který sestavil Jan P.Muchow k  slovenskému filmu O dve slabiky pozadu. MM nahráli také hudbu k animovanému filmu Baničtí rytíři Terezky Roháčkové . S režisérkou skupina připravuje nyní animovaný videoklip k debutovému albu, které stejně jako předešlé EP vzniká z velké části v Divadle 29.

    Miou Miou svoji hudbu označují trefně jako pop expérimentale. V jejich případě jde o pop chytrý, poučený, zábavný, netuctový. V jejich skladbách najdete příjemně nenásilné melodické motivy, které vás jistě neomráčí svou originalitou nebo samoúčelnou komplikovaností, ale naopak potěší svou až dětskou jednoduchostí a přímočarostí. Koncertní zvuk MM je založen na prolínání repetitivních kytarových linek s legendárními východoněmeckými klávesami Vermona a hravém dívčím zpěvu. Francouzštinu si kapela jako vyjadřovací prostředek vybrala pro její křehkost a nonšalanci. Stylově se Miou Miou pohybují kdesi na pomezí indiepopu, post-rocku a alternativní hudby, ale nechávají si pootevřená vrátka i do dalších hudebních žánrů. To dokládá i další nahrávka kapely, singl Analogue & Acoustique - písničky na něm jsou vzdušnější, jemnější, folkovější .

    MM za dva roky své existence vystoupili např. na festivalu Global Beat v polském Krotoszyne, Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě nebo na benefičním festivalu Mezi ploty. Na jaře 2005 se podíleli na audiovizuální módní přehlídce Ne-čas výtvarnice Hany Kubešové v brněnském klubu Fléda. V říjnu pak vystoupili v Praze na společném koncertě s německou indie-popovou písničkářkou Masha Qrella .

    V Divadle 29 se exkluzivně v několika skladbách objeví na pódiu i tři členové skupiny, kteří se jinak podílí pouze na nahrávkách Miou Miou: kytarista Tomáš, pianistka a zpěvačka Atolka a výtvarnice Teréz.

    Vstupné: 100 Kč
    Studentské : 80 Kč
    www.miou-miou.cz
    www.zivekvety.sk

    Živé kvety : Na mojej ulici
    Živé kvety : Ešte sme neleteli vesmírom
    Miou Miou : Mon minet

    MIOU MIOU

17. prosince 2005 ve 20 hod.
  • SECONDHAND WOMAN : Mezzo

    ženský divadelní happening

    dramaturgická spolupráce: Federica Forni
    koncepce, námět, hrají: Helene Kvint , Stefania Thors , Petra Moře Lustigová , Halka Třešňáková , Daniela Voráčková
    hudba: Lada Plachá
    korzety: Elisabet Jökulsdóttir
    light design: Šárka Havlíčková
    režie: Viktorie Čermáková
    výtvarná spolupráce: Marie Šmidl

    „Čekala jsem, že „to“ bude nějak jasné - moje práce, domov, manžel, děti, přátelé, výlety, pohoda. Moje matka říká, že věk kolem 35ti byla nejlepší léta jejího života. Vše bylo na svém místě. Nemám ten pocit.“

    Pět žen po třicítce - ani holky ani dámy, zdravě sebevědomé a přirozeně nejisté, žily a tvořily v různých zemích, mají různé plány. Jsou to matky teenagerů, mimin a nebo i pochybující o tom, zda má smysl mít děti. Některé jsou v manželství, některé mají milenecké vztahy. Všechny jsou nezávislé umělkyně. Jsou ve věku „mezi“, kdy rekapitulují a mají dostatečně bohaté plány. Co od nich očekává společnost? Jak mají vypadat? Kam se mají zařadit? Chtějí být hlavně samy sebou, vědí, co to znamená a svobodu volby jsou připravené si obhájit.

    Pět výrazných uměleckých osobností se spojilo k vytvoření unikátní autorské revue o životě žen po třicítce. Představení vznikalo na základě mnoha sociálních otázek, které jsou úzce spojeny se současným chápáním, předsudky, tendencemi i představami o identitě mladých žen ve společnosti. Źánrově se toto avantgardní představení pohybuje mezi kabaretem, výtvarným a pohybovým divadlem.

    Představení je součástí projektu NOVÁ SÍŤ, který vznikl za finanční podpory Ministerstva kultury ČR.

    Vstupné: 80 Kč

    SECONDHAND WOMAN : Mezzo

    Program na leden 200
    6 najdete zde

© Divadlo 29, 2002-2005 | webdesign & web update: Divadlo 29