Program Divadla 29
Program Divadelního klubu

Divadlo 29
Dramaturgie
Vstupenky
Kontakt
Archiv
Dokumentace
Spolupracovníci
Sponzoři
Odkazy
Myspace






 
Pardubice
ul. Sv. Anežky České č.p. 29


Program na listopad 2006 - anotace




1. listopad 2006 ve 20 hod.

  • FLOEX + TOMÁŠ VANĚK : ŽIVÁ PARTITURA

    Interaktivní instalace / performance / hudebně-vizuální ztvárnění pěti maďarských lidovek

    Floex (Tomáš Dvořák) + Tomáš Vaněk
    Ágnes Kutas - housle, zpěv
    Michael Nejtek
    - piáno, zvonkohra, elektronický akordeon
    Honza Kořínek
    - kontrabas
    Jakub Hybler
    - lightdesign, technika

    Skrz šablony, spreje, balónky, kopací míč, bublifuk vytvářet partituru. Skrz v reálném čase znějící partituru ovládat veškeré hudební dění. Skrz dění reinterpretovat 5 maďarských lidovek, jako již čtvrtí v řadě: lidovky / Béla Bartók / Bogár Ištván / My!

    Instalace rozvíjí myšlenku partitury jako prostředku pro záznam a schematizaci hudební kompozice a odpovídá na její vývoj ve 20. století ve formě v reálném čase vznikající a znějící partitury.

    Tomáš Vaněk má k dispozici plátno představující prostor partitury. Plátno je prostřednictvím webkamery a trackovacího systému spojené s počítačem a na něj perfrormer pomocí šablon, sprejů, bublifuku a dalších překvapivých nástrojů v reálném čase zaznamenává, člení a ovládá zlomky hudebních motivů. K obrazovým prvkům jsou přiřazovány prvky hudební, které jsou dále elektronicky rozvíjeny. Představa hudebního jádra instalace vychází ze záměru interpretovat skrze interaktivní instalaci Živé partitury soubor krátkých skladeb "Magyar Képek" od Bély Bartóka. Ve své podstatě by se mělo jednat již o 4-tý posun - reinterpretaci původně maďarských lidovek, které přepsal Béla Bartók do podoby soudobé vážné hudby a kterou rearanžoval jiný maďarský skladatel Ištván Bogár do koncertu pro klarinet a piáno.

    V první fázi performance zazní skladby v původní podobě lidovek v podání zpěvačky a houslistky Ágnes Kutas pocházející z Budapeště, ve druhé fázi Tomáš Dvořák a Michal Nejtek interpretují (koncert pro klarinet a piáno) Bogárovo podání Bartókovi skladby.

    V průběhu těchto dvou častí Tomáš Vaněk zachycuje (sampluje) zvukové fragmenty jednotlivých skladeb do objektů na papír. Tyto objekty, jež reprezentují "ulovené samply" si může vzít (vyříznout a třeba strčit do kapsy), aby je pak mohl ve finální části představení použít jako zdroje pro rozehrání "naší reinterpretace" založené na práci s živou elektronikou. Tomáš je jakýsi cestovatel, který zachycuje jednotlivé skladby do zlomků, které se pak stávají ústředními motivy pro rozehrání elektroakustických improvizací ve třetí části.

    Vnitřní logika partitury by se dala přirovnat metaforicky ke sluneční soustavě. Zvukový objekt je slunce a jednotlivé planety efektové objekty, které dohromady svými kombinacemi, velikostmi a vzdálenostmi od slunce (zvukového objektu) vytvářejí nějakou zvukově-algoritmickou situaci a daný zvuk dál rozvíjí. Např. nachází-li se na plátně jeden zvukový objekt (jakoby slunce) a jeden efektový (jakoby planeta), vzdálenost od něj může určovat intenzitu efektu, přidáme-li další planety můžeme vytvářet nesčetné množství zvukových kombinací, protože každá další přidaná planeta ovlivňuje (svou vzdáleností, velikostí) všechny ostatní.

    Živá partitura je projekt, složený z mnoha vrstev, které přinášejí do performance jako celku různé kontexty a lidi z různých oblastí ji mohou vidět v různých úhlech pohledů. Pro hudebníky je to především skvělý komunikační nástroj, pomocí něhož mohou improvizovat a který přináší nejen jim, ale i obecenstvu krystaličtější porozumění hudbě - její formě, emocím, struktuře. Lidi, kteří se zabývají interface designem zase spíše zaujme unikátní algoritmizace a logika partitury, která redukuje velké množství kompoziční informace do několika objektů na papíře. Umělci a teoretici mohou chápat instalaci hybridně - na jedné straně jako postmoderní práci (práce s hyperstrukturou, recyklace materiálu, současný technologický kontext) na druhé straně se ale Živá partitura vyrovnává důležitým způsobem s modernou (Bartók, konstruktivistické pozadí schématu partitury, práce s náhodou atd...)

    Tomáš Dvořák aka Floex je výrazná postava moderního českého umění (hudba, výtvarné umění, webdesign, instalace…). Zatím největší odezvu sklidilo jeho první album Pocustone (2001). Letos dokončil hudbu pro flashovou hru Samorost II (Amanita Design), spolupracoval na několika kolaborativních projektech, především s Federicem Díazem (instalace Sakura, projekt Turbulence). Z dalších Floexových prací jmenujme instalaci Křižovatka (hudba generovaná barvami projíždějících aut), interaktivní hudební instalace RGB 1 a RGB 2 atd.

    Tomáš Vaněk , člen výtvarné skupiny Bezhlavý jezdec , vystavuje od roku 1996 a patří na naší výtvarné scéně mezi ostřílené matadory. Získal Cenu Jindřicha Chalupeckého za rok 2001. Do obecného povědomí veřejnosti se asi nejvýrazněji zapsal právě v souvislosti se svou výstavou ve Veletržním paláci, která následovala po udělení této ceny. Vaněk se obecně věnuje hlavně konceptuálním projektům, které sám nazval participy, protože jimi participuje na konkrétním místě či situaci

    Podoba Živé partitury navazuje na Floexibilní výzkum v oblasti nových médií, hledání nových interaktivních hudebních nástrojů a sérii participačních projektů Tomáše Vaňka.

    Pardubické představení je jediným letošním uvedením v ČR od červnové premiéry v pražském divadle Alfréd ve dvoře. Živá partitura je součástí projektu Electroconnexion 2006, který je realizován za podpory MK ČR a statutárního města Pardubice. Projekt podpořili: MOTUS o.s., Tranzit. Na pardubickém uvedení se podílí Nová síť.


    ŽIVÁ PARTITURA

    Floex: Pinky Pong
    Floex: Budoár (ze hry Samorost II)


    Vstupné: 80 Kč
    www.floex.cz
    www.alfredvedvore.cz
    www.novasit.cz


2. listopad 2006 ve 20 hod.

  • LIMBO (CZ / Ukrajina)

    Pavel Hrubý - tenor a soprán saxofon, basklarinet
    František Kučera - trubka, křídlovka
    Taras Vološčuk - kontrabas
    Miloš Dvořáček - bicí

    Limbo je kvarteto dvou Plzeňanů, jednoho Ukrajince a jednoho Hradečáka, vytvářející na jazzovém podkladě víceméně univerzální hudební koláž, vznikající z velké části přímo na pódiu. Vtipné, hravé a profesionálně hodně vysoko posazené improvizace všech členů Limba se navzájem nenuceně a nespoutaně proplétají. Nestandardní a neohraničená hudba tohoto veselého kvarteta nás nenásilně přenese z havanského předměstí klidně do Hurvínkova pokojíčku či newyorkského Village Vanguard , aby skončila nakonec na dechovkovém Balkáně. Souhra a profesionalita potěší nejen příznivce jazzu, ale i všechny ostatní. Pro přátele hudebních škatulek stručně řečeno: etnický free jazz. Improvizace, komunikace a etnické názvuky jsou silnou stránkou souboru, jehož dva členové ( František Kučera a Miloš Dvořáček ) spolupracovali mimo jiné s Ivou Bittovou v projektu Čikori . Se jménem Miloše Dvořáčka jste se mohli setkat také např. ve Václavkově VRM , minibigbandu NUO , Fru Fru nebo v rámci Sletu bubeníků . "Hrajeme tak, že je v tom i kus humoru, a to lidi baví. Improvizovaná hudba či free jazz neznamená jen neorganizované šílenství, ale též jemné plochy a poctivou energii," říká vedoucí souboru Pavel Hrubý .

    V březnu Limbo vydalo své eponymní debutové CD, jehož kmotrem byla Jana Koubková. Do domácích stojatých jazzových vod přináší pořádnou porci dravosti, originality a novátorského přístupu k hudbě. Limbo se objevilo během léta na několika multižánrových open-air festivalech. Pardubický koncert je součástí právě pobíhajícího domácí miniturné.

    Koncert je pořádán v rámci projektu Jazzconnexion, který je realizován za podpory MK ČR a statutárního města Pardubice a Pardubického kraje.

    LIMBO

    Vstupné: 90 Kč

3. listopad 2006 ve 20 hod.

  • MANSFIELD TYA (F)

    Julia Lanoë - kytara, piano, zpěv
    Carla Pallone - housle, piano, zpěv

    Tajemný, lehce ponurý a intenzivní je vnitřní hudební svět tohoto dívčího dua z francouzského Nantes . Sytou linku elektrické nebo akustické kytary umocňuje syrový houslový doprovod, jak jej známe například z ranného období Ivy Bittové. Francouzské i anglické texty jsou místy recitovány se silnou expresí, jindy vášnivě zpívany za doprovodu piana.

    Duo Mansfield Tya vzniklo před dvěma lety, kdy svoje síly spojily 27-letá skladatelka, zpěvačka, kytaristka a pianistka Julia Lanoë a 23-letá houslistka a muzikoložka Carla Pallone . V loňském roce vydaly MT na labelu Teona/Wagram svoje kritikou velmi vřele přijaté debutové album nazvané June.

    Kapela má za sebou zhruba stovku koncertů, společné hraní např. s Cat Power , Erikem Truffazem , Camille , Elysian Fields , CocoRosie , účast na festivalech Rentrée Rock Inrockuptibles , Primeurs de Massy (F), Music Week (UK) a dalších. Na současné evropské turné naváží Mansfield Tya sérií koncertů v Asii.

    Koncert pořádá Alliance Francaise Pardubice ve spolupráci s Divadlem 29.

    Pourquoi mon coeur
    Living on a boat
    Tomorrow

    Vstupné 100 Kč
    mansfieldtya.free.fr


    MANSFIELD TYA


7. listopad 2006 v 19 hod.

  • TEXTCONNEXION
    MUNGOBABY
    (USA / Austrálie)

    Radek Malý, Kateřina Rudčenková, Norbert Holub

    Autorské čtení
    Tři výrazné postavy současné české poezie představí svoji tvorbu a podělí se také o nové, dosud nepublikované verše.

    Radek Malý (1977, Olomouc), básník, překladatel. Žije v Olomouci, kde působí jako vysokoškolský pedagog. Knižně publikoval sbírky básní Lunovis (BB art, Praha 2001, nominace na cenu Magnesia Litera – Objev roku), Vraní zpěvy (Petrov, Brno 2002; Cena Jiřího Ortena) a Větrní – zcestné verše (Petrov, Brno 2005, Litera za poezii); je také autorem překladů básní z němčiny (Georg Trakl, Erich Kästner, Karl Lubomirski a další), učebnic češtiny pro děti včetně Slabikáře (s Hanou Mikulenkovou pro nakl. Prodos) a knížky pro děti František z kaštanu, Anežka ze slunečnic (Meander, Praha 2006), dále spoluautorem Šmalcovy abecedy (nejkrásnější kniha roku, Baobab, Praha 2005).
    radekmaly.flexum.cz

    Kateřina Rudčenková (1976, Praha), básnířka, prozaička. Poezii publikuje od roku 1998. Vydala básnické sbírky Ludwig, Není nutné, abyste mě navštěvoval a Popel a Slast . V roce 2004 jí vyšel soubor povídek Noci, noci . Její divadelní hru Frau in Blau uvedlo Činoherní studio Ústí nad Labem roku 2004. Její tvorba je zastoupena v řadě zahraničních antologií, autorka se pravidelně zúčastňuje domácích i zahraničních literárních festivalů. V roce 2003 získala cenu Huberta Burdy pro mladé východoevropské básníky. Žije v Praze.
    katerinarudcenkova.webpark.cz

    Norbert Holub (1966, Jihlava), básník, esejista. Pracuje jako internista v jihlavské nemocnici. Od roku 1989 vydal šest básnických sbírek: Zrcadlo pod jevištěm, Muž vymýšlející vejce, &, Cizí sonety, Úplně úzké úly a Suché sochy . Jeho dílem se táhnou motivy lidské tělesnosti, blízkosti smrti, vědomí marnosti. Tvorba má i hravější polohu, prezentovanou nonsensově laděnými čísly či „remaky“ a „coververzemi“ jiných textů od evangelií až po Jiřího Koláře a Jana Zábranu. V esejistice se zabývá především psychopatologií v životě a díle spisovatelů.
    www.czlit.cz

    MUNGOBABY (USA / Australie)

    Guy Dowsett
    – piano, zpěv
    Mayim Alpert – kontrabas
    Talley Mulligan – bicí, elektronika

    Trio Mungobaby složené z dvou Američanů a jednoho Australana přesídlivších do Prahy působili několik let v tvůrčí skupině mezinárodního divadelního souboru Krepsko , se kterým realizovali několik divadelních projektů (naposledy The Mad Cup of Tea). Paralelně s prací na hudbě k divadlu se australský skladatel a klavírista Guy Dowsett, arkansaský kontrabasista Mayim Alpert a neworleanský bubeník Talley Mulligan začali zabývat společným hraním v triu Mungobaby. Jejich hudba má v sobě cosi z Weillova kabaretu, waitsovské naléhavosti a uhrančivosti ranného Nicka Cavea, postjazzu, dirty indie soundu a krvavě elektrické lounge music. Mungobaby, to je emotivní soundtrack vhodný pro vaše pozdní noční eskapády.

    Koncert je uváděn v rámci projektu Cizinci v Čechách za finanční podpory Pardubického kraje a statutárního města Pardubice .


    MUNGOBABY

    Vstupné:
    Textconnexion: 40 Kč
    Textconnexion + MungoBaby: 80 Kč


10. listopad 2006 ve 20 hod.

  • RICHTER BAND

    Pavel Richter - el kytara, klávesy, groove box
    Bharata Rajnošek - akustické a el. dechové nástroje
    Jonáš Richter - video

    Skupina Richter Band působí s různými přestávkami od roku 1986 v různých žánrových polohách a obsazeních. Původně elektro-akustická hudba ovlivněná minimalismem a etnem (s nástroji vlastní výroby), je od roku 1995 více elektrifikovaná a obohacená o prvky ambient music a jazzu. Ve skupině působili Štěpán Pečírka, Jaroslav Kořán, Tonda Hlávka a Michal Kořán.

    Hlavním protagonistou kapely je kytarista Pavel Richter , který účinkoval v mnoha skupinách a projektech na naší alternativní scéně např. Elektrobus, Stehlík, Švehlík, MCH band, Janota, Richter & Fidler, Dunaj, Santus Musicus, Wooden Toys, Jana Koubková & Guru Band, Richter Band & Feng-Jün Song, Richter & Chadima. Dále spoluprácoval se Ctiborem Turbou, Divadlem Kolotoč resp. Pražskou pětkou a slovenským režisérem Milošem Karáskem. Pavel Richter složil a nahrál hudbu ke třem celovečerním filmům a mnoha filmům dokumentárním.

    V současné době RB vystupuje, pouze příležitostně s programem, jehož součástí je filmová projekce. Ta je společným dílem Pavla Richtera a jeho syna, fotografa Jonáše Richtera . Na koncertě zazní skladby z posledních desek - Richtig Music, Dead Line a The Fourth Wish.

    Představení je součástí projektu Electroconnexion 2006, který je realizován za podpory MK ČR a statutárního města Pardubice.

    Vstupné: 90 Kč
    www.richtigmusic.cz

    RICHTER BAND


15. listopad 2006 ve 20 hod.

  • DIVADLO BUCHTY A LOUTKY : Tibet - tajemství červené krabičky

    Námět: Petr Sís / Režie: Radek Beran a Buchty a loutky / Výprava: Robert Smolík / Hudba: Tomáš Procházka / Hrají: Kristina Maděričová/Zuzana Bruknerová, Tomáš Procházka/Lukáš Valiska, Radek Beran/Marek Bečka, Vít Brukner

    Loutky, kameny, zrcadla, krystaly, loutkový illbient, bohyně, obryně, káva, čaj, vejce, elipsy, čínský střelný prach, sedimenty, elementy (všechny), sedm kovů, sedm klíčů, led, let.

    Představení podle stejnojmenné knihy Petra Síse. Dojemný příběh bez děje, jak velké může být stýskání mužských srdcí otce a syna o tom, jak drsný může být svět, vzdálený pár hodin cesty letadlem, jak rudý může být konec příběhu. S předměty posunují ruce Buchet a loutek, hudbu živě míchají démoni noci.

    Osvoboďte Tibet z červené krabičky!

    Představení pořádá o.s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektu „Ostrovy v pohybu“. Tento projekt je realizován  za podpory  MK ČR, Státního fondu kultury, statutárního města Pardubice a Pardubického kraje.

    Vstupné: 100 Kč
    www.divadlo.cz/bal

    DIVADLO BUCHTY A LOUTKY

16. listopad 2006 ve 20 hod.

  • FENG-YÜN SONG & TRIO PUO (Čína / CZ)

    Feng-yűn Song - zpěv
    Michal Nejtek
    - klavír
    Petr Tichý
    - kontrabas
    Tomáš Herián
    - bicí

    Trio Puo je novým hudebním projektem zpěvačky Feng-yűn Song a tří jazzmanů – Michala Nejtka, Petra Tichého a Tomáše Heriána. Jde o unikátní spojení východní křehkosti, vitality a západní klasiky, moderního jazzu i bigbítu. Hudba prezentovaná čínskou zpěvačkou a Triem Puo jde napříč žánry. Na koncertě společně představí autorské skladby Feng-yűn Song proložené písněmi z Číny, Tibetu, Mongolska ale také z Moravy. Trio Puo věnuje na koncertech velký prostor i hudební improvizaci. První album projektu nazvané Wild Flower, vyšlo v říjnu u Indies Records. I když jde o v pořadí již čtvrtou desku zpěvačky Feng-yűn Song , má Wild Flower jako autorské album několik poprvé: poprvé se tu zpívá i v češtině a angličtině a poprvé se Feng-yűn Song představuje také jako textařka a skladatelka. Feng-yűn Song píše verše již od dětství. Nyní své básně poprvé sama zhudebnila. Ve své hudbě a poezii tak otevírá svůj svět. Poprvé se odhaluje…

    Feng-Jün Song
    Čínská operní pěvkyně Feng-jűn Song vyrůstala v severní Číně a od svých osmi let se učila pekingskou operu. Od roku 1985 žije trvale v Čechách, kde dlouhodobě vyučovala zpěv a pohyb na Konzervatoři Jaroslava Ježka. Roku 1995 začala koncertovat jako sólistka a spolupracuje s řadou vynikajících českých i zahraničních muzikantů a hudebníků (např. přední český jazzový bubeník Alan Vitouš , Pavel Richter , Vladimír Václavek , Horská karavana , Jaroslav Kořán , Sluneční orchestr nebo Agon Orchestra ). Pěvecky se projev F.J. Song pohybuje v širokém hlasovém rozsahu, od sopránu až po alt. Technicky vychází z čínské tradiční opery, čínské a asijské lidové hudby a klasické čínské hudby. Rovněž však experimentuje a improvizuje na motivy orientální etnické hudby a hudby jiných světových etnických skupin, inspiruje se také z různých západních hudebních žánrů (jazz, rock...)

    Koncert je uváděn v rámci projektu Cizinci v Čechách za finanční podpory Pardubického kraje a statutárního města Pardubice.

    FENG-YÜN SONG

    Vstupné: 100 Kč
    www.fengjunsong.cz

 

21. listopad 2006 ve 20 hod.

  • Pavel Fajt, Berrak Yedek, Jan Komárek, Andrea Miltnerová:
    PENTHESILEA SNÍCÍ / PENTHESILEA DREAMING


    Taneční a hudební kreace inspirovaná hrou Heinricha Von Kleista a hudbou Pavla Fajta

    Tvůrci: Berrak Yedek, Jan Komárek, Andrea Miltnerová / režie a světelný design: Jan Komárek / tanec: B. Yedek , A. Miltnerová / hudba: Pavel Fajt / kostýmy: Erika Čičmanová / technická spolupráce: Tomáš Morávek

    Taneční představení „Penthesilea snící“ je volně inspirováno Kleistovým dílem. Penthesilea sleduje svůj příběh: sní o něm, sní o sobě. Achilles je mrtev. Ona ho spolkla, pohltila ho, a zůstává na jevišti, samotná, jedinečná. Ale potom se objeví ta druhá Penthesilea, její dvojnice, její stín, pravzor oné první. Ona jí přemůže, pohltí ji a převezme celou scénu. Temné, slepé, mocné zvíře, co hledá? Dvě těla vystupují proti sobě, poměřují se navzájem: jedno tělo nestačí, aby podvědomí mohlo zvítězit.

    „Vytvořili jsme tento sen Penthesileae pro dvě ženská těla, nejprve do ticha, bez hudby a beze slov. Sen Penthesileae se zrodil. A potom - protože sen nikdy nekončí a je nemožné ho podržet v paměti - jsme se snažili postavit obě Penthesileae do nebezpečí, konfrontovat je s jinou zkušeností, aby sen nebyl nikdy tentýž, jen podobný. Hudba pak vyjadřuje po svém příběh odehrávající se na jevišti,“ takto přiblížují tento projekt tvůrci Berrak Yedek a Jan Komárek.

    Představení pořádá o.s. Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29 v rámci projektu „Ostrovy v pohybu“. Tento projekt je realizován  za podpory  MK ČR, Státního fondu kultury, statutárního města Pardubice a Pardubického kraje.

    PENTHESILEA SNÍCÍ / PENTHESILEA DREAMING

    Vstupné: 90 Kč
    www.fajt.cz

22. listopad 2006 ve 20 hod.

  • BÉLA ÁGOSTON & ZUBOLY - „Broken etno“ (Maďarsko)
    DVA
    (CZ)

    M. C. Busa – beatbox, rap, zpěv
    Félix Benke – turecký buben, harmonika, plátková harfa, koncovka, rap, zpěv
    Erno Hock – kontrabas, zpěv
    Béla Ágoston – alt a baryton saxofon, dudy, viola, alikvótní zpěv, zpěv

    Po koncertech skupin Dél-Alföldi Saxophone Ensemble a Béla Agoston Trio uvedených v minulých letech, mají příznivci Divadla 29 další možnost poznat další z různorodých hudebních poloh maďarského skladatele a hráče na dechové nástroje Bély Ágostona, jehož koncertem vrcholí letošní projekt Jazzconnexion.

    Maďarský jazz má v evropském a světovém kontextu tohoto žánru velmi originální a vyjímečnou pozici, především díky silnému a osobitě přetavenému vlivu původní maďarské lidové hudby. Mezi nejvýznamnější představitele maďarských jazzových novátorů patří vedle legendárního saxofonisty Mihályho Dresche nebo Istvána Grencsó také Béla Ágoston, hudební kritikou označovaný za jednoho z nejosobitějších hráčů spojujících moderní neortodoxní jazz s prvky lidové hudby. Ágoston od 2. poloviny 90. let, kdy m.j. působil v alternativní kapele Kampec Dolores , stále častěji chodí mnohem dál za hranice jazzu, než bývá zvykem. Citace z vážné hudby, popu, lidové hudby, rocku – to vše Ágoston stále více a stále nápaditěji zapojuje do své hudby, ať už ji provozuje s jazzovým triem, kvartetem nebo ve skupině Agostones , která zní jako swingem posedlá venkovská kapela ze Sedmihradska. Mimořádný talent pro spojování různých hudebních světů skvěle dokumentuje Ágostonův projekt Meles, Meles z roku 2002 zachycený na stejnojmenném 2CD. Na jeho realizaci se podílel big band třiceti hudebníků reprezentující jazzovou, rockovou, lidovou, taneční i elektronickou maďarskou hudební scénu.

    V roce 2005 Béla Ágoston založil spolu s budapešťským hiphoperem M. C. Busou, moldavským hráčem na foukací harmoniku a plátkovou harfu Félixem Benkem a mladým jazzovým kontrabasistou Ernö Hockem skupinu Zuboly. Projekt Zuboly představuje jedinečný hudební tvar, v němž se setkává jazz s maďarskou lidovou hudbou, hip hopem a drum and bass. Představme si zvuk maďarských dud, tureckého bubnu, hrdelního zpěvu, kontrášovsky hrané violy, foukací harmoniky, na níž Félix Benke virtuózně hraje, spolu se sóly na koncovku či archaickou plátkovou harfu (nástroj, zvukově evokující setkání thereminu s kazoo, který je vložen v ústech mezi jazykem a patrem a rozezníván proudem vzduchu) a vedle toho živelně scratchujícího a rapujícího beatboxera M. C. Busu a Ágostonův saxofon jazzově frázující maďarské lidovky. Ačkoli to zní neuvěřitelně Ágostonovi a jeho kolegům se podařilo svěžím a nekonvenčním způsobem vdechnout život originálnímu celku, balancujícímu na pomezí zdánlivě vzdálených hudebních žánrů s přirozenou  elegancí, vzrušující hravostí, nadhledem a nezaměnitelným humorem. Zuboly vystoupí exkluzivně pouze v Divadle 29 a ve Staré pekárně v Brně.

    DVA

    Jako předkapela skupiny Zuboly se představí kulinářská akustická elektroformace z Třebechovic pod Orebem, kterou tvoří ON (kytara, beatbox, zpěv, looping) a ONA (saxofon, klarinet, zpěv, panenka). Beatbox / soundtrack / esperanto mix / cirkuskabaret tango / akustické elektro / elektrické akusto a kapela a´capella

    Koncert je uváděn v rámci projektu Jazzconnexion za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice.

    ZUBOLY

    Vstupné: 120 Kč, studentské 90 Kč
    www.agostones.hu
    www.myspace.com/hudba2


29. listopad 2006 ve 20 hod.

  • NIGUN (Maďarsko)

    Kristóf Bacsó - alt a soprán saxofon
    András Párniczky – kytara
    József Barcza Horváth – kontrabas
    István Baló – bicí

     Přesný význam hebrejského slova nigun je melodie beze slov. Kapela téhož jména vznikla v Budapešti v roce 2001, evokujíc jazzovou cestou východoevropskou židovskou tradici. Obdobně tak činí v New Yorku John Zorn a muzikanti sdružení okolo jeho labelu "Tzadik Records". V Evropě je ale Nigun snad jediným následovníkem této vývojové linie, která nachází svou originalitu v těsném propojení hluboké spirituality a výbojů současného jazzu. Spojení tradice a moderny, pevně daných hudebních forem a jazzové improvizace: to je maďarské kvarteto Nigun v dnešní, nebývale vyzrále podobě. V synergickém průsečíku jeho hudebních zájmů stojí jak chasidská muzika, tak maďarská kulturní tradice. V postupném vývoji jejich specifické hudby dochází ne k součtu, ale přímo znásobení kvalit etnické i jazzové hudby.

    Hudebníci Nigunu představují výkvět maďarské jazzové scény. Zakladatel Nigunu kytarista András Párniczky má za sebou zkušenosti z jazzu, klasické hudby, worldmusic i newyorského downtownu. Vedle spolupráce s řadou jazzových muzikantů, pracoval také se členy kapely Trans-Global Underground a letos v květnu se jako kytarista podílel na projektu Cobra pod vedením Johna Zorna.

    Saxofonista Kristóf Bacsó je absolventem Conservatoire de Paris a Berklee College of Music v Bostonu. Vede mezinárodní projekt Europlane Orchestra , se kterým koncertuje střídavě v USA, Evropě a Japonsku. Kontrabasista József Barcza Horváth patří v současnosti k nejvyhledávanějším mladým basistům nejen v Budapešti. Hrál s řadou osobností světové jazzové scény jako je Eric Truffaz, Frank London, Jack De Johnette nebo Tony Lakatos. Nejzkušenějším členem skupiny je bubeník István Baló dlouholetý hráč Dresch Quartetu a spoluhráč vynikajících jazzových saxofonistů jako Mihály Borbély nebo Archie Shepp.

    Koncert je součástí projektu Jazzconnexion realizovaného Divadlem 29 za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice.

    NIGUN

    Wallenstein's Niggun
    Ma Omrot Einaich
    Dror Yikra

    Vstupné: 120 Kč, studentské: 90 Kč
    www.nigun.hu


    Program na
    prosinec 2006 najdete zde



© Divadlo 29, 2002-2006 | webdesign & web update: Divadlo 29