Program Divadla 29
Program Divadelního klubu

Divadlo 29
Dramaturgie
Vstupenky
Kontakt
Archiv
Dokumentace
Spolupracovníci
Sponzoři
Odkazy








 
Pardubice
ul. Sv. Anežky České č.p. 29


Program září 2004 - anotace

Pátek 10. září 2004 ve 20 hod.

  • VLADIMÍR VÁCLAVEK & HEARN GADBOIS (CZ/USA)

    Vladimír Václavek - kytara, zpěv
    Skladatel, kytarista, baskytarista a zpěvák Vladimír Václavek je jedním z nejosobitějších hudebníků české alternativní scény. Byl ústřední osobností brněnských skupin Dunaj a E a zároveň jedním z hlavních protagonistů mezinárodní formace Rale. Spolupracoval s Ivou Bittovou na projektu Bílé inferno, jehož albová podoba z roku 1997 je považována za jedno z nejlepších alb v celé historii české rockové hudby a dále pak ve skupině Čikori. V současné době působí v česko-německé skupině Klar a v roce 2003 založil novou skupinu V.R.R.M. V loňském roce vydal s odstupem deseti let (po prvním sólovém albu Jsem hlína, jsem stroj, jsem stroj) svou druhou sólovou desku s názvem Písně nepísně. Album, jež hudebně asi nejvíce navazuje na Bílé inferno se doposud setkalo s velmi kladnými ohlasy hudebních kritiků. Na tomto albu Václavek postupně zhudebnil texty básníků B. Reynka, F. G. Lorcy, A. Přidala a své vlastní. Na nahrávání se podíleli přední hudebníci především z pražské jazzové scény jako je kontrabasista J. Honzák, kytarista P. Binder, nebo bubeník M. Dvořáček. Kostru Václavkova sólového programu tvoří skladby z jeho nového alba, doplněného několika přearanžovanými písněmi z první sólové desky a také skladbami skupin Dunaj a V.R.R.M. Na nejrůznější perkuse bude Václavka doprovázet americký hráč Hearn Gadbois.


    Hearn Gadbois - perkuse
    Hearn Gadbois je profesionální perkusionista sídlící v New Yorku, specialista na techniku tradičních gobletových bubnů středního východu (zarb, tombak). Začal kariéru na Středním východě, kde hrál na konga v jazzových a funky skupinách, mezitím studoval perkusivní techniku hry rukou i nohou Indie a Středního východu. Studoval rovněž tradiční techniky Cuby, Brazílie, Íránu, Střední Asie a severní Afriky a jeho kořeny sahají hluboko do tradic městského blues a soulu rodného středozápadu USA. Po přestěhování do New Yorku v roce 1981 se stal vyhledávaným hráčem new yorkské downtown scény. Na nahrávání i na koncerty ho zvou Saqqara Dogs, Patti Smith, Meredith Monk, Sussan Deihim, Yoko Ono a další. Vystupoval již na všech pěti kontinentech. Svoje hudební nástroje si navrhuje a vyrábí sám. V Čechách spolupracuje s Pavlem Fajtem na projektu Slet bubeníků a s dalšími interprety .


    Hearn Gadbois

    Vstupné: 90 Kč
    Odkaz: www.vaclaveks.com/vladimir

Úterý 14. září 2004 ve 20 hod.
  • SLONOVSKI BAL (Francie/Srbsko)

    Todor Vukmirovic - saxofon, klarinet, zpěv
    Aleksander Petrov - buben, darbuka, tapan
    Dario Ivkovic - akordeon
    Gilles Sarrabezolles - trumpeta
    Alon Peylet - tuba, zpěv
    Louise Weeke - tuba
    Denys Danielides - heligon

    Slonovski Bal po roce opět v Divadle 29 !!! Kdo zažil jejich balkánskou rumbu na některém ze dvou minulých koncertů v Divadle 29, ví, že se jedná o opravdovou hudební lahůdku.
    Slonovski Bal je sedmičlenná balkánská dechovka, svým pojetím, energičností a kvalitou srovnatelná se světově proslulými kapelami tohoto druhu jako jsou například rumunští Fanfare Ciocarlia, makedonský Kočani Orkestar či Weddings and Funerals Band Gorana Bregoviče nebo Boban Markovič Orkestar. Hudba skupiny Slonovski Bal představuje pozoruhodnou směsici nejrůznějších hudebních tradic, v níž je nejvýrazněji zastoupena tradice balkánských dechových kapel, dále pak cikánská, židovská a orientální hudba, stejně tak jako vlivy slovanské a středomořské hudby. Výsledkem je nesmírně energická hudba, hnaná vpřed ďábelsky rychlou rytmikou bicích, heligonu a akordeonu, nad níž krouží ornamentální linky klarinetu a saxofonu doprovázené bouřlivým zvukem tuby a divokými sóly trumpety. Tato formace servíruje svou živelnou hudbu s mimořádným hráčským umem a neutuchajícím nasazením. Jejich živá vystoupení jen vyjímečně nepřesáhnou dvě hodiny. Muzikanti Slonovskeho Balu mají kromě svého původu (většina z nich jsou v Paříži žijící potomci emigrantů z bývalé Jugoslávie) společné též různé zkušenosti na poli hudebním, sahající od jazzu přes funk, rock atd. až k balkánské lidové hudbě. Skupina má na svém kontě již velké množství koncertů a turné (Francie, Švýcarsko, Španělsko, Belgie, Dánsko, Holandsko, Německo, Slovinsko, Velká Británie, Maďarsko atd.). Letošní návštěva Slonovského Balu v České republice zahrnuje pouze tři koncerty (kromě Pardubic je to Praha a Brno).
    Koncert je pořádán ve spolupráci s Alliance Francaise Pardubice.

    Vstupné: 160 Kč
    Studentské vstupné: 120 Kč
    Odkaz:
    www.astrolabe.fr/slonovskibal

    SLONOVSKI BAL

Středa 22. září 2004 ve 20 hod.
  • THE VASULKAS - Avantgarda elektronického umění
    Steina a Woody Vasulkovi jsou legendárními postavami světového videoartu a uznávanými průkopníky elektronického umění. Woody, vlastním jménem Bohuslav Vašulka, je brněnským rodákem (1937), vystudoval dokumentární film na pražské FAMU. Steina se narodila v roce 1940 v Rejkjavíku na Islandu, studovala hru na housle v Praze, kde se oba seznámili. Již jako manželé v roce 1965 emigrovali společně do USA. Ve stejném roce uvedla na trh společnost SONY první přenosnou kameru, která byla přístupná i pro tvůrce mimo profesionální studiovou oblast. Slavný Portapak se okamžitě stal nástrojem bezprostředního dokumentování newyorské nezávislé scény a zároveň otevřel heroickou éru experimentování s technologií videa. The Vasulkas patří mezi první umělce, kteří začali tuto novou technologii využívat a dnes jsou uznáváni jako jedni z nejpůvodnějších experimentátorů na poli analogového videa. Uchopili tuto technologii jako zcela nový výrazový prostředek, jenž může přinášet netušené možnosti zobrazování. Společně s inženýry vyvíjeli nejrůznější nástroje pro manipulaci obrazu (syntezátory, procesory, klíčovače aj.), jejichž prostřednictvím docílili vizuálních efektů překračujících možnosti komerčních produktů. Důsledným zkoumáním jejích vnitřních zákonitostí dospěli k pochopení a prosazení flexibility elektronické obraznosti jako zprostředkovatele zcela odlišné vizuální zkušenosti. Toto pozoruhodné intelektuální a estetické dobrodružství, založené na detailní znalosti technologie, dalo vzniknout dílům jedinečným ve své rozmanitosti a nepředvídatelnosti. V Pardubicích se představí výběr z rané tvorby Steiny a Woodyho Vasulkových s odborným komentářem Lenky Dolanové z Mezinárodního centra pro umění a nové technologie v Praze. Zatím není vyloučena ani přímá účast manželů Vasulkových na této projekci.

    Seznam promítaných děl:

    Vocabulary (Woody 1973, 05:55). Vizualizace procesu řádkování elektronického obrazu. Dva objekty jsou postaveny do nového vzájemného vztahu v prostoru. Objekty rozplývající se v "prázdnotě" obrazovky vytvářejí fyzicky nemožné situace.

    The Matter (Woody 1974, 04:00). Obraz a zvuk jsou simultánně generovány z jediného zdroje, který současně tvaruje vizuální vzorec i elektronický zvuk výsledného signálu.

    Reminiscence (Woody 1974, 04:50). Nahrávka byla vytvořena na Moravě portapakovou kamerou. Elektronické pole domu je opět opatřeno reálnými zvuky. Modulace signálu mění pole rastrových linií, které jsou vertikálně deformovány a přijímají obrysy objektů. Výsledkem je světelná topografie prostředí.

    Violin Power (Steina 1970-78, 10:00). Houslové představení Steiny, v němž housle a syntezátor účinkují jako interface. Využívá zde uzavřeného okruhu se dvěma kamerami, propojenými s klíčovačem a audio syntezátorem. Zvukové vlny způsobují vlnění obrazového povrchu, tření smyčce o struny vyvolává vizuální efekty v textuře, evokující zabarvení houslového zvuku.

    Orbital Obsessions (Steina 1977, 24:30). Další z performancí, založených na deformaci obrazu Steiny, kombinuje několik pásek natočených v Buffalu v letech 1975-1977 a ukazuje technické možnosti, které nabízelo video té doby. Většina záběrů byla natočena mechanicky řízeným objektivem kamery.

    Summer Salt (Steina 1982, 19:46). Část série Machine Vision, vytvářené od roku 1975, zkoumající nové vizuální oblasti "strojového vidění". Zde se jedná o experiment s optickými deformacemi krajiny - kamera se zrcadlovým objektivem, připevněná na střechu či nárazník auta projíždějícího pouští, umožňuje v 360-ti stupňovém záběru vytvářet iluzi světa, otáčejícího se okolo nehybného oka.

    Noisefields (Vasulkovi 1974, 12:12). Pokus o zpracování abstraktních obrazů bez použití kamery. Vibrující kruh rozděluje obrazovku na dvě části, které neustále hypnoticky vibrují a mění barvy. Obrazová struktura odkazuje přímo ke svému původu v elektronickém signálu, neboť nenese žádnou další informaci. Rychlé kmitání je doprovázeno duněním modulovaného zvuku.

    Voice Windows (Steina 1986, 08:00). Hlas performerky Joan La Barbary se stává generátorem zvláštních efektů videa i hudby. Klíčované stopy videa vizuálně přehrávají modulace lidského hlasu, který je zpracován pomocí softwaru synchronizujícího hladinu frekvence se sekundární stopou videa.

    Participation (Vasulkovi 1969-71, 64:07). Sestřih dokumentární série, natočené kamerou Portapak, nabízející bezprostřední pohled na nezávislou uměleckou scénu New Yorku (koncerty jazzových legend, akce homosexuální komunity, divadelní představení) v počáteční éře experimentování s videem. Akce jsou záměrně podány bez komentáře.

    Vstupné: 40 Kč
    Odkaz: www.vasulka.org

    Pořad je uváděn v rámci projektu Filmconnexion za podpory Pardubického kraje a Statutárního města Pardubice.

Úterý 28. září 2004 ve 20 hod.
  • TRES HOMBRES (Rakousko)
    Benjamin Omrzel - klávesy, Rhodes piano
    Marcel Ploner - baskytara
    Paul Ahorn - bicí

    Hudba jazzového tria Tres Hombres z rakouského města Bregenz je založena na vynikající hráčské souhře jednotlivých hudebníků a na masivním zvuku rytmické sekce, hrající téměř rockový či funkový základ. Propracovaná baskytara a nezvykle energické bicí Paula Ahorna podporují piano nebo klávesy, jejichž sólová hra se pohybuje od jemně melodických přediv, přes dadaisticky expresivní polohy po klasickou jazzovou "zvukomalbu". Samotní muzikanti chápou své skladby jako soundtracky k imaginárním krátkým filmům, vyprávějícím o groteskních, melancholických a směšných historkách ze života. Předností kapely, která se odvrátila po deseti letech úspěšného hraní od saxofonu na postu sólového nástroje, i nadále zůstává především živé hraní. V Čechách koncertují Tres Homres od roku 1997. Kromě klubového hraní vystoupily např. i na festivalu Jazz Goes To Town v Hradci Králové.

    Vstupné: 90 Kč
    Koncert je uváděn v rámci projektu Jazzconnexion za podpory Pardubického kraje a Statutárního města Pardubice.

    Odkaz: www.treshombres.at


    TRES HOMBRES

Čtvrtek 30 . září 2004 ve 20 hod.
  • ONCE ENACTED, Thrice Remembered (CZ/Skotsko/Belgie)
    Heather Benes McGadie (Skotsko): režie, choreografie
    Jan Benes McGadie (CZ): světelný design, technika
    Lotte Nouwkens (Belgie): interpretace, choreografie
    Petra Pučíková (CZ): interpretace, choreografie
    Jitka Štecová (CZ): interpretace, choreografie
    Jan Kalivoda (CZ): zvukový design, technika
    Mariana Jamníková (CZ): kostýmy
    Tereza Synková (CZ): scénografie

    Představení ONCE ENACTED je nový tanečně-divadelní projekt realizovaný mezinárodní skupinou tanečníků pod vedením skotské choreografky Heather Benes McGadie.
    Představení připomíná rozmluvu o soukromí, tajemství a diskrétnosti. O tom, jaké to je vidět a být viděn; zkoumá různé chování pozorovaných v závislosti na přítomnosti nebo absenci pozorovatelů. Situace: malá skupina žen, jež jsou spolu samy, rozumí si a mají se rády. Mají pocit, že je nikdo nevidí. Cítí se v bezpečí a klidu. Pozorují spolu několik scén odehrávajících se na různých místech ve světě kolem nich. To vše pozorují diváci. Co se stane když se pozorovatel promění v pozorovaného?
    Důležitou součást projektu tvoří světelný design, zvuk a kostýmy. Osvětlení má za úkol zintenzívnit atmosféru a nasměrovat pohled diváka tak, aby se sám sebe zeptal, jaká je jeho vlastní role: zda je hostem na právě probíhajícím večírku, tichým slídilem či nevinným kolemjdoucím ...
    Kostýmy, světlo i choreografie jsou částečně inspirované fotografiemi Willy Ronis (nar. 1910 Francie), kostýmy z padesátých let a módní linií tohoto období: útlý pas, široká sukně, nahá ramena i přísné límečky - prostě chique ve stylu "New Look."

    Projekt ONCE ENACTED, THRICE REMEMBERED byl podpořen: Ministerstvem kultury ČR; profesionálním tanečním centrem Dance Base v Edinburgu a Studiem Kokovice.

    Představení pořádá občanské sdružení Terra Madoda za podpory Ministerstva kultury ČR.

    Vstupné: 60 Kč

Program na říjen 2004 najdete zde

 
© Divadlo 29, 2002-04 | webdesign & web update: 4004