Program Divadla 29
Program Divadelního klubu

Divadlo 29
Dramaturgie
Vstupenky
Kontakt
Archiv
Dokumentace
Spolupracovníci
Sponzoři
Odkazy








 
Pardubice
ul. Sv. Anežky České č.p. 29


Program květen 2004 - anotace

Pondělí 3. - sobota 8. května 2004

  • JEDEN SVĚT 2004

    Mezinárodní festival dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět 2004 v Pardubicích pořádají Člověk v tísni, společnost při ČT, o.p.s a občanské sdružení Terra Madoda. Letošní 4. ročník probíhá ve dnech 3. - 8. května 2004 již tradičně v Divadle 29. Ve všední dny uvidí diváci 20 filmů promítaných v blocích od 15:00, 16:00, 18:00 a 20:00 hodin. Většina filmů bude doplněna besedami se zajímavými a velmi různými osobnostmi. Festival navštíví Otakar Vopat, jeden z aktérů filmu Právo žebrat, Šimon Pánek, ředitel Sekce humanitnární a rozvojové pomoci společnosti Člověk v tísni, íránský student žijící v Čechách Arash Abdullahi nebo Jaromír Štětina, válečný zpravodaj a zakladatel Agentury Epicentrum. Na sobotní odpoledne chystají organizátoři Filmové odpoledne pro děti a na večer koncert vynikající arabské kapely Ziriab. Více informací naleznete v programové festivalové skládačce (k dostání v Divadle 29)

    www.oneworld.cz


Středa 12. května 2004 ve 20.00 hod.
  • ELENA SUCHÁNKOVÁ & JOCOSE JAZZ
    Elena Suchánková - zpěv
    Miroslav Linka - kytara
    Radek Krampl - vibrafon
    Petr Dvorský - kontrabas
    Branko Križek - bicí

    Zvuku skupiny Jocose Jazz dominuje hlas pravděpodobně nejlepší české jazzové zpěvačky současnosti - Eleny Suchánkové. Elena Suchánková, původem Brňačka, studuje proslulou Berklee College of Music v Bostonu a zároveň pravidelně zpívá v londýnských jazzových klubech. Její vynikající debutové album You Go To My Head (2001), které se udrželo čtyři týdny v Top 50 amerických jazzových rádií, vyšlo přímo ve Spojených státech. Na natáčení tohoto alba se kromě amerického kontrabasisty Jeroma Daviese a mexického pianisty Marka Aanderuda podíleli také vynikající čeští hudebníci jako je např. trumpetista František Kučera, známý spoluprací s Ivou Bittovou, bubeník a perkusista Miloš Vacík (Sluneční orchestr, Tamtam orchestra) nebo hráč na sitár a tamburu Jiří Mucha. Za zmínku určitě stojí fakt, že jednu ze skladeb pro Elenu Suchánkovou složil slavný kytarista Ivan Kral. Repertoár Jocose Jazz obsahuje z větší části vlastní skladby, ale i jazzové standardy od Dukea Ellingtona přes Dizzyho Gillespieho až k Horace Silverovi, všechny přizpůsobené stylu a nástrojovému obsazení skupiny Jocose Jazz. Členy této skupiny jsou mimo jiné i jeden z nejlepších českých vibrafonistů Radek Krampl (ASPM Jana Spáleného, Jana Koubková Band atd.) a přední český kontrabasista Petr Dvorský (spolupracoval např. s Emilem Viklickým, Yvonne Sanchez, Michelem Montanarem či s Lubošem Andrštem).
    Koncert je součástí projektu Jazzconnexion, který je realizován za podpory Statutárního města Pardubice a Pardubického kraje.

    Eleně Suchánkové se podařilo vytvořit album, které svým pojetím klidně obstojí vedle dnešních alb amerických jazzových zpěvaček.
    (L. Dorůžka, Mladá fronta Dnes)


    Vstupné: 90 Kč

    ELENA SUCHÁNKOVÁ & JOCOSE JAZZ

Čtvrtek 13. května 2004 ve 20.00 hod.
  • HALKA TŘEŠŇÁKOVÁ &SPOL.: Na jejím gauči
    Divadelně výtvarné představení v produkci divadla Alfréd ve dvoře uváděné v rámci projektu Nová síť .

    Námět: Halka Třešňáková
    Hrají: David Máj, Jakub Hradílek, Jan Bárta, Halka Třešňáková
    Výtvarná spolupráce: Michal Pěchouček
    Scéna, kostýmy: Michaela Huffstetter, Hana Poislová
    Hudba: Ondřej Ježek, Stanislav Abraham
    Dramaturgie: Sodja Zupanc Lotker

    Představení se zabývá vztahem mezi dvěma lidmi po mnoha letech soužití v kontextu denního pořádku a nepořádku. Prostřednictvím nonverbálních, tanečních a výtvarných prostředků je divák vtahován do příběhu jeho a v prostředí jimi nežité, ale vykonávané aktivity v domácnosti. Podaří se jim vzájemně se vtáhnout do svých snů přes zahlušenost měsíčními rozpočty, Nokií, kancelářským sucharstvím a účty životního pojištění?
    Halka Třešňáková - herečka, performerka a pedagožka. Absolvovala katedru nonverbálního a komediálního divadla u prof. Ctibora Turby. Interpretačně i autorsky se podílela na slavném představení Ctibora Turby "Hanging Man" (1997), dále představeních souboru Jednotka: "Prostřeno k prasknutí"; "Život Fanty Zije" (1999); "Pasažér" (2001); "Mluviči". Třešňáková pořádá wokshopy a spolupracuje jako autorka pohybového konceptu i s činoherními divadly.
    Poznámka pod čarou - v představení kromě jiných a jiného uvidíte i Davida Máje, který vedle toho, že je divadelním hercem pracujícím především na poli experimentálního divadla s prominentní skupinou Jednotka a s ostatními nezávislými divadelními skupinami, působí jako produkční u filmu, reklamy a divadla a je výborným kuchařem, oplývá ještě jednou neodolatelnou předností: je pardubickým rodákem!

    Představení vzniklo v roce 2003 za podpory podpory Ministerstva kultury ČR, Hlavního města Prahy a Open Society Fund.
    Pořádá Terra Madoda o.s.

    Vstupné: 60 Kč

    HALKA TŘEŠŇÁKOVÁ &SPOL.: Na jejím gauči

Pátek 14. května 2004 v 19:00 hod.
  • VICTORY NOX ART DIVISION TEAM presents:
    JACK THE RIPPER´S NOTE BOOK

    Prezentace audiovizuálního projektu Milana Langera, Petra Vyšohlída, Pavla Sůvy a Michala Kindernaye. Projekt bezprostředně navazuje na výstavu Victory Nox & Art Division Team (J. Pavlíček, J. Schejbal a M. Kindernay). která proběhne od 17.00 v galerii Fons. V druhé části večera se představí jednočlenný projekt elektronické experimentální hudby Neutrino.

    Performance 2004
    The set of the identifications inspirated by oblivion:
    (The four voices speaking in child´s mind.) / the frictioned consonant and expiratory / current straggles through the gullet / everything perceived like a frictioning roar / the spirant / the plasma shadow / by the content of the safe diplomatic / luggage …
    NOTE BOOK J.R.

    Poslední saxofonové sólo J.L., které nekonečně rezonuje jako vůně olomouckých syrečků flambovaných pilotů padlých migů.
    (Věnováno Jiřímu Lacinovi)

    NEUTRINO
    Jednočlenný hudebně-zvukový útvar Petra Mareše alias Neutrina s občasnou spoluúčastí dalších členů. (Tentokrat Narkissos a Selectone z nezávisleho d.i.y. labelu Mufonic Recordinx) a Neutrino produkuje hudbu brouzdající se po okrajích elektronického spektra. Stylově nejednoznačná tvorba by se dala přiřadit nejblíže do šuplíku downtempa, ambientu či elektronického experimentování. Jde spíše o studiový projekt, přesto se nevyhýbá ani občasnému koncertování na pro hudební produkci netradičních místech. Za všechny například hlavní sál pražské AVU či Planetárium v Hradci Králové (na obou akcích taktéž za účasti Onřeje Smeykala, našeho asi nejznámějšího hráče na australské didjeridoo). V rámci festivalu Malá Alternativa 2003 získal cenu Svazu Autorů a interpretů (Neutrino tímto děkuje všem vysamplovaným autorům a interpretům). Posledním vydaným počinem je zatím letošní společné split CD se Selectonem ? Rhizomatic Sound.

    www.mufonic.net
    Vstupné: dobrovolné

    neutrino - pantone [reminiscent folk] (.mp3 (5,36 mb))

    VICTORY NOX ART DIVISION TEAM

Úterý 18. května 2004 ve 20.00 hod.
  • CREMASTER & KOBERCE, ZÁCLONY (Španělsko/CZ)

    Improvizační setkání oscilující mezi tichem a "bílým" hlukem, manipulovanými mikro-nahrávkami a filmem upravovaným v reálném čase koncertu.

    Alfredo Costa Monteiro - objekty na el. kytaře
    Ferran Fages - mixpult s feedbackem
    Ivan Palacký - kytara, MD, hračky, zpěv
    Věra Lukášová - videomix v reálném čase

    Duo Cremaster je tvořeno dvěma členy Barcelonského improvizačního kolektivu IBA. Výchozím bodem spolupráce obou hudebníků je zkoumání hluku, který je pojímán jako zdroj a posléze doplněk zvuku produkovaného hudebním nástrojem. Výsledný tvar pak může být vnímán jako vzrušující oscilace mezi hlukem - tichem - zvukem nástroje, proces "početí hudby". " To, co Alfredo vyluzuje na svou kytaru, by se dalo přirovnat k vyprazdňování odpadkového koše plného cárů papíru, připomínající některé momentky Luce Ferrariho. Ferran pak po jeho boku se svým mixážním pultem hýčká a vzápětí uštkne vaše sluchové membrány, aby vám připoměl že feedback je nebezpečnější než leckterý zkreslený elektrický akord." (M. Ricci v recenzi k záznamu z živého vystoupení).
    Ivan Palacký (kytarista, hudební experimentátor a architekt) je českému publiku znám z mnoha hudebních projektů: v 80. letech působil jako tanečník, kytarista a zpěvák skupiny Výkřiky břich, později vystupoval sám s projektem Nápoje, kde vedle akustické kytary hrál i na oheň. Založil skupinu Sledě, živé sledě a v současnosti působí v ambi(val)entním duu Tílko. Z dalších hudebních projektů uveďme např. hudební doprovod představení divadla nevidomých herců Kiosk ( spolu s F. Tilzerem na preparované piáno), příležitostné improvizace pro fén a kráječ vajec, dlouhodobý projekt nahrávání "korespondenčního alba", v němž si hudebníci vyměňují poštou příspěvky a doplňují k nim své party. V rozhovoru z roku 2000 Ivan Palacký uvedl: "Vždycky se mi líbili hudebníci, co dokázali dělat signifikantní chyby…, že dokázali hrát i tu "špínu", která tam podle všeho být nemá. Kdo nedělá chyby, hraje pod svoje možnosti!"
    Vera Lukášová se vedle veejayingu věnuje experimentálnímu filmu. Podílel se na řadě videí a výstav svých přátel. V současnosti žije a pracuje v Brně.

    Akce je pořádána v rámci projektu Filmconnexion realizovaného za podpory Pardubického kraje.

    Vstupné: 70 Kč
    www.antifrost.gr

    Infra221 (from "Infra" (5,24mb))

    CREMASTER

Středa 19. května 2004 ve 20.00 hod.

  • JAAP BLONK & BRAAXTAAL (Holandsko)
    Jaap Blonk - hlas, electronica
    Rob Daenen - Yamaha DX7
    Theo Bodewes - electronické bicí, sampler

    Ještě neuplynul ani měsíc, co v Divadle 29 byli Palinckx a již nás čeká další nizozemská legenda: experimentátor Jaap Blonk v elektronické sestavě Braaxtaal (možná jste zaznamenali ohlasy na jeho sólové vystoupení ze sklonku loňského roku na festivalu Poezie bez hranic v olomouckém Divadle hudby.) Pardubický koncert je součástí jedinečného květnového turné po České republice.
    Jaap Blonk performer, hudebník a skladatel, zvukový básník, jeden z významných představitelů soudobé experimentální poezie se narodil v holandském Woerdenu roku 1953. Nejlepší průpravou aktivisty dadaismu, jak ukazuje Blonkův příklad, jsou nedokončená studia fyziky, matematiky a muzikologie, následovaná nezáživným kancelářským zaměstnáním. Koncem 70. let se začal zajímat o hudební kompozici a také zkouší hrát na saxofon. To jej přivedlo k uvědomění si obrovského potenciálu, který v sobě skrývá zvuk a především lidský hlas ve vší své proměnlivosti. Svoje objevy na tomto poli v následujících letech prezentuje v obvykle přísně komponovaných pódiových performancích fónické poezie, ale občas i ve spontánních situačních improvizacích. Vystupoval v mnoha zemích Evropy, v USA, Kanadě, Indonésii, Jižní Africe a Latinské Americe. Kromě sólových vystoupení spolupracoval s mnoha hudebníky a soubory současné a improvizované hudby (Paul Lytton, Mats Gustafsson, Michael Zerang, Fred Lonberg-Holm, Melvyn Poore, Paul Dutton, Nicolas Collins, Netherlands Wind Ensemble and the Ebony Band, Carola Bauckholt a další). K realizaci vlastních tvůrčích záměrů a výbojů založil patnáctičlený orchestr Splinks, avantgardní elektronické trio Braaxtaal a produkuje osobní label Kontrans. K Blonkovým dalším aktivitám patří komponování hudby pro rádio a televizi, vedení hudebních a básnických dílen pro nejrůznější skupiny zájemců včetně dětí. V posledních letech objevil pro svoji práci možnosti elektroniky (včetně modulace hlasu v aktuálním čase vystoupení). Nejzřetelněji se to projevilo na tvorbě tria Braaxtaal. Skupina založená Jaapem Blonkem v roce 1987 se zpočátku zaměřovala na interakci mezi elektronickým a přirozeným zvukem, hlavně lidským hlasem. Postupem času přibývalo elektroniky a experimentů (za mezník v tvorbě je považován program Dworr Buun z roku 2000, pro který Blonk připravil texty v umělém, "zaumném" jazyce). V současnosti je zvuk skupiny výhradně elektronický (DX 7, el. bicí, samplery, hlas modulovaný počítačovými algorytmy) a vystoupení jsou zcela improvizovaná. Stejně jako v ostatních Blonkových realizacích však i zde je patrná snaha zachovat rovnoměrné zastoupení hudební, performanční a básnicky sémantické složky. Braaxtaal absolvoval několik turné po Evropě, vystupoval na prestižních festivalech ve Francii, Portugalsku, Rakousku a v rámci severoamerického turné také na festivalu Musique Actuelle ve Victoriaville. Diskografie tria čítá tři tituly publikované Blonkovým labelem Kontrans: Braaxtaal (93), Speechlos(97), Dwoor Buun (01).
    Turné Jaapa Blonka bylo možno uskutečnit díky podpoře institucí jako je Gaudeamus, Cultural Brigdes, Stichting Kontrans, Fonds voor Podiumkunsten a The Royal Dutch Embassy v Praze.

    Vstupné: 100 Kč
    Společná vstupenka na Cremaster a Braaxtaal: 130 Kč
    www.jaapblonk.com

    JAAP BLONK


Sobota 29. května 2004 v 19.00 hod.

  • NEJHODNĚJŠÍ MEDVÍDCI: ULTIMATUM
    premiéra sociálního muzikálu Gideona Eichelna

    režie: David Doubek, scéna: Marek Zákostelecký, výroba: Jan Hanyš, Štěpán Uherka, Petr Brukner, Milan Kalous a kol., kostýmy: Zuzka Krejzková, hudba: Buk Tutul a hosté

    Po dvou světových derniérách, které se odehráli v loňském roce v Divadle 29 ještě světovější premiéra aneb staří dobří a téměř již kultovní Medvědi alias Nejhodnější Medvídci se vracejí (nutno říci, že potěšení je na naší straně) do Devětadvacítky !!!
    Tvorbu tohoto původně hradeckého, dnes však již kosmopolitně evropského divadelního souboru není třeba našemu kultivovanému publiku představovat. (Zmiňme alespoň představení Artikulátor, Chiliastra, nebo Ještě žiju s věšákem, čepicí a plácačkou, které loni získalo druhé cenu Alfréda Radoka v kategorii hra roku). Nejlepší asi bude, když vám svoje nejnovější směřování představí sám autor jejich nejnovějšího kusu Gideon Eicheln:
    Konkrétní divadlo, tato bludička - ledoborec avantgardního divadla dnešních dnů, švihá proutkem a tlapká si to bahniskem idejí kupředu. Ano avangarda je mokrá. Nebožtík Artaud nás chtěl v ne-označujícím výkřiku singularity divadla krutosti zbavit prázdnoty reprezentace, jíž trpí onen Plyšový Standard. Teddies, také plyšoví a tudíž jaksi ambivalentní Artaudovi žáci, už léta drtí diváky singulárními zvuky mimo fonologické universum, distortovanou řečí, extrémními hereckými prostředky, preparovanými texty a nejnověji i brutálním zvukem své subsidie "pekelní satani". To je konkrétní divadlo, medvědí avantgarda. A je jen logické, že dalším krokem Teddies, těchto pionýrů vlhkosti, je sociální muzikál, totální koncept, jakási kulminace principů a kontradikcí posledních sta let avantgardy jako takové. Muzikál, tableta bezstarostnosti, ba dalo by se říci megabobule falešného vědomí, jíž jsou obluzovány davy v terapii kulturního vyžití a občanské vybavenosti, je zde vrácen do země svých zlatých časů a falešné vědomí na místě operováno, bez sedativ.
    Sociální muzikál "Ultimatum" - nejnovější dílo Nejhodnějších Medvídků se odehrává v Hamburku v Západním Německu v druhé polovině 70. let dvacátého století. Dějištěm je opuštěná rybářská loď, kotvící v Hamburském přístavu, zkrachovalá továrna na výrobu sardinek, kde se jako na mýtické arše setkávají ztracenci, aby hledali cestu do nové vlasti. A voda, voda je všude kolem.
    Nejste už teď zvědaví?

    Vstupné: 80 Kč
    www.divadlo.cz/medvidci

    Program na červen 2004 najdete zde
 
© Divadlo 29, 2002-04 | webdesign & web update: 4004