Program Divadla 29
Program Klubu 29

Vstupenky
Kontakt
Archiv
Divadlo 29
Dramaturgie
Projekty
Dokumentace
Spolupracovníci
Sponzoři
Odkazy
Myspace






 
Pardubice
ul. Sv. Anežky České č.p. 29


Program na březen 2007 - anotace


pátek 2. březen 2007 ve 20 hod.

  • LES TOUFFES KRETIENNES (F)

    Vystoupením francouzské kapely Les Touffes Kretiennes navazuje Divadlo 29 na úspěšnou sérii koncertů pořádaných ve spolupráci s Alliance Française Pardubice, v rámci níž jste již mohli slyšet např. skupiny Fantazio, Slonovski Bal, LaRéplik nebo Sergent Pépere.

    "Sex, drugs, rock'n'roll and milk" - tímto mottem se všude kam přijede ohání francouzská formace Les Touffes Kretiennes, ve které se sešli členové slavných kapel ze země galského kohouta jako jsou Les Hurlements d'Leo , Les Fils de Truhlu , Ouiches Lorenes , Des Chevals nebo Babylon Circus. Šílená skapunková dechovka, oplývající pověstí kapely ochotné zahrát při jakékoliv příležitosti, klasickými koncerty počínaje a svatbami, křtinami či fetišistickými večírky konče, disponuje náramně vypečeným repertoárem, který vedle vlastních písní zdobí svérázné coververze věhlasných hitů od kapel jako jsou The Clash (Guns of Brixton) nebo Kinks (You Really Got Me) .

    Zvuk kapely, postavený převážně na výrazných dechových nástrojích, je směsicí punku, řízné a rychlé balkánské dechovky s ještě živějším karibským ska. Hudební pojetí Les Touffes Kretiennes má společné rysy např. s věhlasnými finskými Leningrad Cowboys. Své první album natočila kapela v roce 2006 pod dohledem zkušeného producenta Le Chinois, který spolupracoval i s  Mano Negra nebo Les Négresses Vertes.

    Koncert pořádá Alliance Francaise Pardubice ve spolupráci s Divadlem 29.

    LES TOUFFES KRETIENNES

    Les Touffes Kretiennes : Shalala

    Vstupné: 120 Kč, studentské 90 Kč
    www.lestouffeskretiennes.com

úterý 6. březen 2007 v 19 hod.

  • Bertolt Brecht: Historky o panu Keunerovi

    Scénické čtení v českém a německém jazyce představí „Historky o panu Keunerovi“ a básně Bertolta Brechta.

    Režie: Pavel Baďura
    Čte: Václav Krátký

    Před 75 lety vymyslel Bertolt Brecht postavu Keunera, který si ve svých aforismech, podobenstvích a průpovídkách bere na mušku lidské slabosti. Výbor 39 textů pro „Kalendářové historky“ vydané v roce 1949 proslavil pana Keunera po celém světě.

    S laskavou podporou nakladatelství Suhrkamp a nakladatelství Audio-Verlag a se souhlasem Deutschlandradio Kultur pořádá Goethe-Institut Praha, Goethe-Zentrum Pardubice ve spolupráci s Divadlem 29.

    Vstupné volné
    www.goethepardubice.cz


čtvrtek 8. březen 2007 ve 20 hod.

  • Divadlo MIMOTAURUS a hosté: Hrozné příběhy

    Hrají a zpívají: Dominik Tesař (Mimotaurus), Johana Švarcová (DNO), Jakub Vašíček (Pachýř Pačejoff)

    Hrozné příběhy, variace na kramářské písně v šansonovém provedení. Sentiment a krev v krásných melodiích. Velké příběhy o malých lidech. Loutkový punk z doby národního obrození.Na deset minut, či třičtvrtě hodiny, jak libo. Pro ty kteří nemají televizi a přesto chtějí vědět, co je nového. Kytara, harmonika, buben, housle.

    Představení pořádá o. s. Terra Madoda.
    www.mimotaurus.com



    TRABAND

    Jarda Svoboda - harmonium, kytara, baskytara, cimbál, zpěv
    Jana Modráčková - kytara, trumpeta, harmonium, zpěv
    Václav Pohl - bicí, beatbox, zpěv

    Legendami a humornými průpovídkami opředené lidové vozítko z NDR nebylo tou hlavní inspirací pro název kapely, i když velká podobnost tu je: Také nadělá spoustu kraválu a pěkně vám natřese kosti. Dvoutaktní beat, um-ca, um-ca, polka i pogo. Ale spíše než trabant - prskolet, páchnoucí pivem a humorem 5. cenové kategorie, to byl trabant v původním významu toho slova: průvodce, ozbrojený ochránce, životní strážce. Bodyguard, řeklo by se dnes. Na počátku v roce 1995 byli tři: Jarda Svoboda - autor písní, kytara, foukací harmonika, mandolína, zpěv. Michal Kliner - baskytara. Václav Pohl - bicí. O něco později do kapely přibyl banjista Evžen Kredenc . Hudební styl? Nekomplikované rockové písničky bez sebestředných kytarových sól, s texty, které vyprávějí příběhy. "Odvrácená strana country", "country-punk", "dvoutaktní rock". První album, nazvané O čem mluví muži? (1997), obsahuje i některé písně z repertoáru Jardovy předešlé kapely Otcovy děti .

    V roce 1999 byl původní punkovatý dvoutakt přestavěn na dechno-klezmer-turbo-polka-kabaretní pětiválec. Nový zvuk kapely předznamenalo nejprve angažmá trumpetistky Jany Modráčkové a o něco později také tubisty Roberta Škardy . Odchod basisty Michala Klinera a výměna bubeníků (Petr Vizina nahradil Václava Pohla) urychlily proměnu zvuku z elektrického bigbítu k akustickému dechovému šramlu (trubka, tuba, klarinet, akordeon, banjo, bicí). Pohonné směsi začal trumpetový Traband (neboli "troubend") čerpat z nových zdrojů: z cikánských mollových stupnic, ze židovského klezmeru, z cirkusových fanfár, z českých i balkánských dechovek, z kramářských odrhovaček a příběhů ze staropražského podsvětí, z patosu funebráckých průvodů, z přeslazenosti francouzských šansonů, z exaltovanosti arabských zpěvů, z romantických námořnických halekaček. Později se tomu začalo říkat "world music", kapela sama si však našla přiléhavější název pro svůj styl: "dechno" - hudba k tanci hraná na dechové nástroje.

    Album Kolotoč (2000) zachycuje Traband v atmosféře končícího století, v čase karnevalu na potápějící se lodi. Veselé písně o nešťastných mužích, padlých ženách, padlých andělech a trosečnících života, koketující s náladami dalšího konce světa a zániku prohnilé civilizace. Album se setkalo v velmi příznivým ohlasem u kritiky, nějaký čas však trvalo, než si na "nový" Traband zvykli i posluchači. Kapela začala intenzivně koncertovat i v zahraničí, nejprve jako součást projektů Divadla Na voru, později samostatně (Francie, Švýcarsko, Německo, Slovensko, Rakousko, Maďarsko, Polsko, Korsika, Řecko, Japonsko). Na domácí scéně Trabandu znamenitě pomohl písničkář Václav Koubek, po jehož boku se kapela začala častěji objevovat, a také herec Vladimír Javorský, v té době hostující hráč na saxofon. S příchodem baskřídlovkáře Jakuba Schmida a s nástupem samplovací techniky se rozšířily možnosti dechové kapely. Zvukově lehce experimentální CD Road Joviš (2002) je písničkovým deníkem z cest, soundtrackem k filmu z trabandích výletů po světě. Hlavním tématem písní jsou opět ztracené existence všeho druhu - tuláci, bezdomovci, kočovníci, lidé na cestě.
    Výměna bubeníků (Petra Vizinu nahradil původní bubeník Václav Pohl) s sebou přinesla i návrat k tvrdšímu zvuku a k některým písním z prvního období kapely. Album Hyjé! (2004) tak shrnuje všechno, čím kapela za dobu své existence prošla. Jednoduché rocknrollové popěvky i pokračování neřízené dechnojízdy, lyrická milostná vyznání i náročnější epické příběhy o rytířích, zlodějích a dezertérech, pánech v kočáře, krasojezdkyních a apokalyptických jezdcích. Tímto albem se Traband dostává do širšího povědomí veřejnosti a jeho písně se objevují v dříve nemyslitelných vysílacích časech v rozhlasu i v televizi. Kapela získává cenu Akademie populární hudby "Anděl 2004" v oblasti world music a cenu "Akropolis Live Music Awards (ALMA) za nejlepší živé vystoupení roku 2005. Účastní se mnoha zahraničních prestižních festivalů (Sziget, Rudolstadt, Paříž, Avignon, Gdaňsk, Strasbourg) a pokračuje i v domácím nepřetržitém koncertním turné. Svou desetiletou hudební jízdu slaví trabandité velkým výročním koncertem, jehož záznam vychází na CD i DVD pod názvem 10 let na cestě (2005). Spolu s albem vychází i netradiční zpěvník - Kontraband, příběhy z trabandích písní zpracované formou komiksu. Po oslavách výročí kapela ohlašuje roční koncertní pauzu, odpočinek v garáži a snahu opět předefinovat svůj dosavadní zvuk.

    S kompletně novým repertoárem a s novým zvukem startuje Traband třetí kapitolu své existence a od počátku roku 2007 se znova začíná objevovat na pódiích - opět jako "trojbend". Milovníci divokého dechna budou možná postrádat ryčné, balkánské rytmy a zběsilá sóla, na své si naopak přijdou ctitelé klidnějších, lyričtějších písniček a zajímavých zvukových kombinací. Klíčovým nástrojem je nyní Jardovo harmonium a Janina baso-kytara. Po všežravém období, kdy si trabandité přisvojovali takřka jakýkoli hudební styl, přichází snaha rozhlédnout se v domácí krajině. Už tedy nikoliv "world", ale spíš "home" music. Inspirací je tentokrát hlavně česká a moravská lidová hudba, vesnické kostelní zpěvy, domácí muzicírování. I texty, které jsou teď méně příběhové, často zachycují putování krajinou, hledání domova, přírodní motivy. V současné době kapela připravuje nové album, které bude produkovat Ondřej Ježek .

    TRABAND

    Vstupné: 180 Kč
    www.traband.net
    www.myspace.com/trabandhudba



středa 14. březen 2007 ve 20 hod.

  • VLADIMIR TARASOV: Atto IX (Litva)
    (aleatorická hudba pro bicí a ruletu)

    Poprvé zavítá do České republiky významný představitel současné evropské nové hudby, ruský skladatel, hráč na bicí nástroje, výtvarník a tvůrce zvukových instalací Vladimir Tarasov se sólovým projektem pro bicí a ruletu s názvem Atto IX . Koncert v Divadle 29 je jeho jediným vystoupením v Čechách.

    Renomovaný ruský bubeník Vladimir Tarasov se narodil v roce 1947 v ruském Archangelsku. Od roku 1968 však žije v litevském Vilniusu. Tarasov je znám jako bubeník legendárního a světově proslulého jazzového GTC Tria (Ganělin-Tarasov-Čekasov), se kterým v letech 1971 – 1986 odehrál na stovky koncertů a vydal více než třicet studiových a koncertních nahrávek. Ve většině případů se jejich vydání ujal prestižní britský label Leo Records . Rokem 1984 tedy dobou, kdy se Ganělin trio stále ještě drželo pospolu, ale jeho rozpad vzhledem k plánované emigraci klavíristy Vjačeslava Ganělina do Izraele už visel ve vzduchu, se datuje vznik prvního Tarasovova sólového projektu Atto I. Pro Tarasova se tedy jeho první sólová práce stala vlastně zkouškou, zda obstojí i bez spoluhráčů. A vyšel z ní úspěšně. Obnažily se kvality, které předtím fungovaly jako součást souhry tří silných muzikantských individualit: ať už Tarasovova vynalézavost v barvách zvuku při použití relativně skromných prostředků nebo přístup k široké paletě bicích či perkusivních nástrojů jako k nástrojům nejen rytmickým, ale i melodickým a harmonickým. Ačkoli jednotlivé skladby Atto vznikaly k různým účelům (koncertní kusy, hudba k performanci či instalaci atd.), jejich nahrávky tvoří soudržný a přitom otevřený cyklus. V současné době existuje celkem jedenáct kompozic Atto I – XI z let 1984 až 2004, které byly vydány v loňském roce labelem Leo Records v jedenáctidiskovém boxu doplněném DVD diskem dokumentujícím Tarasovovy zvukové instalace.

    Od roku 1991 se datuje Tarasovova spolupráce s jedním z nejvýznamnějších ruských konceptuálních umělců současnosti Iljou Kabakovem. Nejznámnější je jejich spolupráce na instalaci Red Pavillon, kterou Kabakov vytvořil pro Bienále současného umění v Benátkách v roce 1993 nebo instalace Incident v muzeu aneb Vodní hudba. Společné projekty s I. Kabakovem pokračují s přestávkami do současnosti. Paralelně se začínající spoluprací s Kabakovem, vytváří Tarasov sám pozoruhodné zvukové instalace a objekty, které byly prezentovány na celé řadě výstav současného umění v Evropě, USA a Japonsku.

    Kromě realizace svých sólových hudebních a výtvarných projektů skládá Tarasov filmovou a divadelní hudbu, přednáší a vyučuje na řadě hudebních a uměleckých škol v Evropě i zámoří, je vedoucím Litevského uměleckého orchestru a členem Litevského symfonického orchestru. Spolupracoval s řadou osobností světového jazzu a nové hudby jako je například Anthony Braxton, Andrew Cyrill, Alfred Schnitke, Rova Saxophone Quartet nebo György Szabados.

    Koncert je pořádán v rámci projektu Jazzconnexion 2007 za podpory MK ČR, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice.

    VLADIMIR TARASOV

    Vstupné: 120 Kč, studentské 80 Kč
    www.vladimirtarasov.com



19. - 24. březen 2007

  • JEDEN SVĚT 2007
    Festival dokumentárních filmů o lidských právech.



    Devátý ročník festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět, kterému bylo počátkem ledna letošního roku uděleno Organizací spojených národů pro výchovu, vědu a kulturu (UNESCO) Čestné uznání za výchovu k lidským právům, zavítá již tradičně také do Pardubic. Divadlo 29 se tak již popáté stane regionálním festivalovým centrem.

    Letos je pro pardubickou část festivalu pořádanou společností Člověk v tísni, o. s. Terra Madoda a Divadlem 29 připraveno celkem 22 dokumentů z různých zemí světa. Součástí festivalu jsou školní projekce, besedy, výstavy a koncerty. Podrobné informace o festivalu najdete na našich webových stránkách a na samostatných tištěných programech. Kromě Pardubic a Prahy probíhá festival v dalších 14 městech po celé České republice.


    Program:

    pondělí 19. březen

    18.00
    Slavnostní zahájení
    Most přes Wadi (Bridge over the Wadi / Gesher al havadi / Izrale / 57 min.) Lektor: Jan Buryánek / Čvt (Praha)

    20.30 Vernisáž výstavy fotografií
    Tomáš Kroulík: „Kenya: Street Kids“ („Mezipatro“ bývalý klub Divadla 29)

    21.45
    Iridglata Tiritikiti (koncert, Klub 29)

    úterý 20. březen

    16.00 Mladý, hrdý, nácek (Young, Nazi and Proud / Velká Británie / 49 min.)

    17.00 Jak se to dělá (How It‘s Done / Jak to sie robi / Polsko / 86 min.)

    19.00 Kupředu levá, kupředu pravá (Left, right, forward / Česká republika / 72 min.) Lektor: Linda Jablonská / autorka filmu (Praha)

    21.30 Nepřátelé štěstí (Enemies of Happiness / Vores lykkes fjender / Dánsko / 59 min.)

    středa 21. březen

    16.00 Provazochodci (On a Tightrope / Kanada, Norsko / 71 min.)

    17.45 Novoroční dítě (New Year Baby / USA / Kambodža / 74 min.)

    19.30 Duchové Abú Ghrajbu (Ghosts of Abu Ghraib / USA / 78 min.)
    Lektor: Mgr. Martin Kocanda/ věznice Pardubice

    22.00 Soňa a její rodina (Sonya and Her Family / Slovensko / 37 min.)

    Petr Venkrbec (saxofon, Klub 29)

    čtvrtek 22. březen

    16.00 Tančící Káthmándú (Dancing Kathmandu / Nepál, Česká republika / 41 min.)

    17.15 Smlouva s ďáblem (Killer Bargain / Nar tilbud draber / Indie, Švédsko, Dánsko / 57 min.) Lektor: Šárka Špačková / Fair Trade (Brno)

    19.30 Tambogrande (Tambogrande: Mangos, Murder, Mining / Tambogrande, Mangos, Muerte, Minería / Peru / 85 min.)

    21.30 Japtik (Yaptik – Hasse / Rusko / 29 min.)

    DJ Vaant (dj set, Klub 29)

    pátek 23. březen

    16.00 Barma: utajená válka (Burma's Secret War / Velká Británie / 2006 / 49 min.)

    17.30 Lekce běloruštiny (Lesson of Belorussian / Lekcja bialoruskiego / Polsko / 51 min.) Lektor: Ilia Hlybouski / Běloruské centrum, Čvt (Praha)

    19.45 Jak se dělá revoluce (How to plan a revolution / Velká Británie / 60 min.) Lektor: Martin Skalský / Arnika (Praha)

    22.00 Tenký led (Thin Ice / Švédsko / 57 min.)

    sobota 24. březen

    13.00 Nízký let (Low level flight / Česká republika / 52 min.)

    14.15 I kdyby se provinila… (Even if she had been a criminal… / Eut-elle été criminelle… / Francie / 9 min.)

    Znásilnění jako trest (Rape for Who I Am / Jihoafrická republika / 27 min.)

    15.30 Zlomená křídla (Mekong Butterflies / Mariposas del Mekong / Španělsko / 57 min.)

    17.00 Hubená (Thin / USA / 103 min.)
    Lektor: PhDr. Jaroslava Štětinová / PPP Kolín

    20.00 Škůdci (koncert, Klub 29)


    www.jedensvet.cz
    jednotlivé vstupné 40 Kč, festivalová permanentka 200 Kč
    (vstupenky jsou k dostání na místě, permanentku si můžete zakoupit v Městském informačním středisku Pardubice, e-mail:region@ipardubice.cz)

    JEDEN SVĚT 2007



úterý 27. březen 2006 ve 20 hod.

  • RAGEOUS GRATOONS (F)

    Olivier Olivero – zpěv, akordeon, harmonium
    Francois Boirie – housle
    Thierry Boireau – kytara, bouzouki, mandolína, zpěv
    Marc Mouchés – saxofony, zpěv
    Fred Gallot – kontrabas, niněra
    Xavier Fraineau – bicí, cimbál, darbuka

    Série koncertů francouzské alternativní hudby organizovaná ve spolupráci s Alliance Francaise Pardubice, která v minulosti přinesla koncerty skupin Slonovski Bal, La Varda , Sergent Pepére, Fantazio nebo naposledy Les Touffes Kretiénnes, pokračuje koncertem šestičlenné skupiny Rageous Gratoons z Bordeaux.

    Rageous Gratoons navazují na silnou tradici francouzských cirkusových a kabaretních kapel, které už dávno před vynálezem world music vstřebávaly vlivy jiných kultur (Balkán, Orient, Afrika) a propojovaly hudbu městskou s folklórem francouzským či jiným. V tomto ohledu představují Rageous Gratoons současnou francouzskou špičku ceněnou a vyhledávanou stále více i v zahraničí. Rageous Gratoons čerpají z romské hudby, argentinského tanga, arabské, orientální a balkánské hudby, z keltské a galské hudební tradice i ze severského folklóru. Tyto etnické vlivy kombinují například s rytmy ska, swingu či balkánské dechovky s občasnými výlety do sféry taneční hudby, punku či výbušného kreolského cajunu. Pozoruhodné jsou rovněž společensky angažované texty se silným ekologických podtextem. Hudební nomádství Rageous Grattons se projevuje i ve velmi bohatém nástrojovém obsazení kapely. Bubeník vedle perkusí hraje ještě na cimbál, kytarista střídá kytaru s mandolínou a bouzouki, kontrabasista hraje krom basy na niněru, saxofonista používá soprán, tenor i baritonsaxofon a charismatický zpěvák a frontman kapely Olivier hraje tu na akordeon, tu na indické harmonium. Tohle impozantní obsazení, které jednotliví hudebníci používají s naprostou hráčskou suverenitou, umožňuje kapele vytvářet velmi rozmanitou a jedinečnou škálu zvukových barev.

    Za svou desetiletou existenci vydali RG čtyři řadová alba. Materiál z posledního z nich s názvem Risipit Totul (All consumed) bude tvořit páteř jejich pardubického koncertu.

    Koncert je pořádán ve spolupráci s Alliance Francaise Pardubice.


    RAGEOUS GRATOONS

    Rageous Gratoons 1
    Rageous Gratoons 2

    Vstupné: 120 Kč, studentské 90 Kč
    rageousgratoons.free.fr


čtvrtek 29. březen 2007 ve 20 hod.

  • LENKA ŽUPKOVÁ & ANDRE BARTETZKI (CZ/D)

    Zvukoprostory - putování mezi zvuky a tóny houslí, elektronikou a objekty

    Lenka Župková - akustické a elektrické housle, elektronika, objekty
    Andre Bartetzki – elektronika, zvuková režie

    Koncert houslistky Lenky Župkové a audiodesignera Andre Bartetzkiho vychází z protikladů - z polarity mezi kompozicí a improvizací na jedné straně a mezi akustickými a elektrickými nástroji na druhé straně. Svou hrou zprostředkovává Lenka Župková posluchačům jedinečný průřez zvukovými a technickými možnostmi houslí.

    Na programu jsou kromě vlastních skladeb a improvizací Lenky Župkové a Andre Bartetzkiho také skladby od Anette Schlünz, Thorsten Töppa nebo Dorothée Hahne. Plánovanou součástí představení je zapojení akustiky, atmosfery a architektury prostoru. Koncert bude reproduktován v prostorovém, kvadrofonním zvuku. Posluchači se tak ocitnou přímo ve středu dění - mezi pohyby tónů a zvuků...

    Lenka Župková
    Studovala housle na JAMU a na Vysoké škole hudební v Hannoveru. Vystupuje sólově (housle, viola, E-housle), s experimentalním hudebním divadlem Megaphon (um. vedení), s audiodesignerem A. Bartetzkim, Duem Goelan a s tanečnicí Ursulou Wagner (Ensemble Transito).
    Je autorkou jevištní hudby pro statní divadla v Hannoveru, Norimberku, Zürichu, Cáchách a Berlíně. Specializuje se na soudobou hudbu, live elektroniku a improvizaci. Koncertovala a nahrávala v Německu, Francii, Ukrajině, Polsku, Španělsku a Čechach.

    Andre Bartetzki
    Vystudoval zvukové inženýrství na Vysoké škole Hanns Eisler v Berlíně. Již během svého studia pomohl zprovoznit Studio pro elektroakustickou hudbu (STEAM), které do roku 2002 také vedl. V letech 1999-2004 vyučoval v Elektroakustickém studiu (SeaM), na Vysoké škole a na Bauhaus-Universitě ve Výmaru. Bartetzki vedl kursy o zvukové syntéze a algoritmické kompozici na Technické univerzitě v Berlíně, na Vysoké hudební škole v Rostoku, na Akedemii umění v Berlíně a na Podewilu v Berlíně.Vedle své pedagogické činnosti pracuje Bartetzki jako programátor, sounddesigner a zvukový inženýr. K jeho dalším uměleckým projektům patří zvukové a video instalace.

    Představení je součástí projektu Electroconnexion 2007, který je realizován za podpory MK ČR, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice.


    LENKA ŽUPKOVÁ


    Vstupné: 80 Kč
    www.violinelenka.com
    www.bartetzki.de




    Program na duben 2007 najdete zde




© Divadlo 29, 2002-2007 | webdesign & web update: Divadlo 29