Program Divadla 29
Program Divadelního klubu

Divadlo 29
Dramaturgie
Vstupenky
Kontakt
Archiv
Dokumentace
Spolupracovníci
Sponzoři
Odkazy







 
Pardubice
ul. Sv. Anežky České č.p. 29


Program březen 2005 - anotace

2. březen 2005 ve 20 hod.
  • JAN BURIAN

    Písničkář, publicista, básník, cestovatel a moderátor Jan Burian vystupuje sólově i v různých formacích (žánrově od industriální rockové kapely po smyčcový kvartet) od roku 1970. Spolupracoval například s Petrem Skoumalem , Vlastislavem Matouškem nebo Danem Fikejzem . Nejznámější je jeho společné působení s Jiřím Dědečkem v letech 1974 až 1985. Vystupoval také v triu Burian - Jeřábek – Janče , v současné době se občas na jevišti objevuje ve společnosti Jana Amose .
    Jeho písňová tvorba je od konce osmdesátých let pravidelně vydávána, např. na albech Hodina duchů, Černý z nebe, Unavený válečník nebo Zrcadlo. Od roku 1990 vydal Burian také více než deset knih, od sbírek písňových textů, vlastních pamětí, souboru fejetonů a televizních rozhovorů až po knihy inspirované cestováním a poznáváním cizích kultur (např. Dánsko, Island, Chile či ostrovy v Baltském moři) o kterých tvrdošíjně odmítá mluvit jako o cestopisech.
    Jan Burian pravidelně pořádá tzv. " Almanachy Burianovy kulturní ozdravovny ", soubory vlastní korespondence s diváky v rámci zvláštní hry, kterou od roku 1991 hraje s lidmi, kteří o ni mají zájem - pravidelného dopisování s několika stovkami spřízněných duší. Je také protagonistou vlastních televizních talk show Posezení s Janem Burianem , která jsou v programu České televize od roku 1992. Spolupracuje také na tvorbě dokumentárních filmů ( Severská cesta, Chilský deník, Islandská paměť ).

    Nezávislý
    Modlitba před jídlem

    Vstupné: 100 Kč
    www.janburian.cz

    JAN BURIAN

4. březen 2005 ve 20 hod.
  • GREGORY PETITQUEUX (Francie) : GRAMMA MOVIE
    OOFF.OURO (Sardinie) : EN AU BO


    Gramma (2004, 60 min)
    Námět a scénář: Gregory Petitqueux , Tuia Cherici
    Kamera, střih a zvuk: Gregory Petitqueux
    Spolupráce: Tuia Cherici
    Digitální video efekty: Simone Lecca, Gregory Petitqueux

    Projekce animovaného nezávislého filmu Gramma, který je autorským dílem Gregoryho Petitqueuxe, francouzského filmaře žijícího v Itálii. Tento pozoruhodný snímek byl natáčen ve vlastní produkci po dobu čtyř let v místnosti o rozměrech 21 metrů čtverečních , za použití videokamery, počitače a zvukové techniky. Projekce filmu za přítomnosti autora, který má kromě tohoto celovečerního snímku na svém kontě několik videoklipů a sociálně laděných dokumentů, bude doprovázena živě samplovanou hudbou Danila Castiho z divadelní skupiny Ooff.Ouro.

    Gramma je loutka ze železa, dřeva a šroubů, žijící v opuštěném světě, obklopená bizarní faunou a bezoblačným nebem. V této pustině se nacházejí pozůstatky dávno zaniklé civilizace, pravděpodobně zasažené ničivou katastrofou, jejíž následky stále přetrvávají. Gramma se skrývá ve své laboratoři, která je jeho jediným útočištěm, kde se může věnovat uskutečnění svých plánů na stvoření nového světa.

    EnAuBo
    Idea a realizace: Alessandro Carboni, Danilo Casti

    EnAuBo představuje částečně improvizovanou performanci divadelní skupiny Ooff.Ouro (Officina Ouroboros) ze Sardinie, která v loňském roce uvedla v Divadle 29 dva ze svých autorských projektů (Climax project a představení Epigenesi).

    EnAuBo je jejich volným projektem založeným na cvičení v kombinování, které se odehrává v interakci mezi třemi prvky či moduly pojmenovanými En, Au a Bo. Modul En označuje energii, modul Au zvuk a modul Bo představuje pohyb a tanec. Oba aktéři řetězí zvukové prvky, pohyb a tanec v komponovaných sekvencích avšak s tím, že každá z těchto složek se chová autonomně, intuitivně, nepředvídatelně a neopakovatelně.
    Práce skupiny Ooff.Ouro jsou charakteristické velmi výraznou pohybovou a taneční složkou (připomínající japonské butó či formu rituálního tance) a propracovanou zvukovou a vizuální stránkou každého jejich představení.
    Akce je součástí turné Ooff.Ouro a G. Petitqueuxe, které zahrnuje celkem deset vystoupení v Německu a Polsku. V ČR se tyto dva projekty představí pouze v Divadle 29.

    Pořádá Terra Madoda o.s. ve spolupráci s Divadlem 29.

    Vstupné: 60 Kč
    www.ooffouro.org

    GRAMMA


5. březen 2005 v 19 hod.
  • OTK, LU, SELFBRUSH - FREEMUSIC TOUR

    Trojkoncert pořádaný ve spolupráci s hudebním serverem Freemusic.

    OTK

    Skupina, která za svou 16ti letou historii prošla vývojem od rockové alternativy počátku 90. let přes hardcorovo-noisové běsnění konce 90tých až k osobitému a progresivnímu výkladu termínu post-rock let posledních. Hudba OTK bývá přirovnávaná k produkci kapel jako jsou New Wet Kojak, Sonic Youth, Morphine nebo Codeine. Aktuální albový počin Sona a Kuva definitivně potvrdil výsadní postavení OTK v tomto žánru v Česku. Do detailu promyšlené a těžko zařaditelné pronikání žánrovým spektrem s dobrodružným blouděním prostorem ambientních ploch a ruchů navrch roubované precizně zvládnutým kytarovým zvukem sklidilo nadšené ohlasy jak hudebních fajnšmekrů, tak kritiky, která v recenzích nešetřila superlativy,  hvězdičkami a věštěním velké budoucnosti.
    Jásající kritika kapelu také poctila oceněním Akademie populární hudby - OTK obdrželi Anděla za alternativní počin roku 2003.
    Zpěvák a kytarista skupiny Ondřej Ježek je respektovaným producentem (Folk3mail, C, Esqmeg, Kryštof…). Spolupracoval například i s  Jonathanem Burnsidem (Nirvana, Melvins, Depeche Mode) nebo s koproducentem poslední desky OTK Kip Beelmanem (Juno, Unwound).

    www.noise.cz/otk

    LU

    LU vznikli v roce 2002. O rok později nahráli šest dlouhometrážních písní, které vyšly na labelu Piper Records. Takto nenápadně, stranou mediální pozornosti, vznikla jedna z nejlepších tuzemských desek poslední doby, která mimo jiné potvrzuje slova o renesanci kytarové hudby (i) u nás. Při poslechu debutového alba kopřivnicko-příborských LU se neodbytně vkrádá otázka, jak je možné, že je tato parta domácímu publiku doposud prakticky neznámá. Možná je to tím, že LU existují teprve dva roky, možná skutečností, že tahle zajímavá kapela pochází z oblasti, která se hudebním centrem teprve stává.
    LU bývají přirovnáváni například k dEUS, Pearl Jam, Blond Redhead, Sonic Youth, Codein a dalším, jisté však je, že jejich hudební výraz založený na proplétajících se kytarách a výrazném zpěvu je zcela osobitý. Ačkoliv kvůli časové zaneprázdněnosti toho zatím naživo moc neodehráli, mají už za sebou mj. úspěšné vystoupení před Enon v kopřivnickém klubu Nora. Na konci listopadu 2004 se zúčastnili Malé Alternativy, ze které si přivezli vítězství, v prosinci pak předskakovali spřáteleným Tata Bojs v klubu Delta. O téhle kapele ještě uslyšíme...

    www.piperrecords.cz

    SELFBRUSH

    Projekt Selfbrush, který má na svém kontě čerstvý debut "Ghost Of A Handshake", vznikl v rukou osobitého písničkáře Vaška Havelky a nadaného muzikanta Maťa Mišíka (ex-Tata Bojs). Tento projekt vyznačující se láskou k dřevním, syrovým kytarám, syntetickým zvukům let sedmdesátých a vůbec lo-fi scéně, se hudebně pohybuje v poklidných vodách folku, indie rocku, alternativního country a někdy až ambientních sfér.
    Václav Havelka je alternativní pisničkář z Prahy, působící na tamní scéně přes 3 roky. Hraje vlastní písničky, v nichž se prolínají vlivy (Smog), Wilco, Becka, Toma Waitse, Sonic Youth, Sparklehorse, Devendry Banharta nebo Marka Lanegana. Debutové desce předcházelo vydávání nahrávek vlastním nákladem. V současné době spolupracuje s americkým písničkářem King Vitamin a post rockovou formací Some Other Place.

    www.selfbrush.com


    OTK - Mám svoji zemi rád
    LU - Picture


    Vstupné: 80 Kč
    www.freemusic.cz


    FREEMUSIC

9. březen 2005 ve 20 hod.
  • STUDIO YPSILON - 1203 aneb Není mi smutno

    Jiří Havelka a kolektiv
    Jedou (hrají): Jiřina Mencáková, Markéta Richterová, Adéla Stodolová, Jakub Doubrava, Jiří Laštovka, Andrej Polák, Petr Vršek  
    Řídič (režie): Jiří Havelka
    Karosář (scénografie): Vladimír Němeček

    Jízda do doby, kdy život byl dvojrozměrný a mohli jsme si ho vystřihnout. Re generační výpověď na hodinu a něco. Něco skončilo. A je to škoda. 1203.

    Návštěvníci, pozemský génius Adam Bernau, létající Čestmír, králíci z klobouku i kamarádi do deště - ti všichni a ještě mnozí další hrdinové dětských příběhů z osmdesátých let se sešli v inscenaci 1203 aneb Není mi smutno, kterou připravili mladí herci pražského Studia Y.

    Diváci mají možnost sledovat příběh několika teenagerů, kteří v noci zabloudili se svou rozhrkanou dvanáctsettrojkou a pokoušejí se najít cestu domů. S přibývajícími kilometry odhalují četbou z deníků svá dětská léta a souběžně se vzpomínkami potkávají nejrůznější postavy, které byly pro pamětníky osmdesátých let nejhltanějšími hrdiny tehdejších televizních seriálů.
    "Námět k napsání téhle hry vzešel od našeho scénografa Dády Němečka, který je sice trochu starší, ale má dodnes rád abíčka a podobné věci. Uvědomili jsme si, že patříme ke generaci, která zažila dva různé režimy a oba v době, kdy už z nich měla nějaký rozum. Bylo zajímavé přemýšlet nad osmdesátými lety a vzpomínat třeba na branné cvičení, pod kterým se každému vybaví jiný osobní zážitek. Doba byla kolektivní, všichni četli jedny noviny, dívali se na stejný seriál - ale dnes přitom ten samý impuls vyvolá v každém jinou vzpomínku. Nechtěli jsme dělat výklad té doby, ale jen ukázat tyhle věci. A možná i to, že dnes už to tak není," přemýšlí režisér představení Jiří Havelka.

    1203

    Vstupné: 80 Kč
    www.1203.cz


13. březen 2005 v 16 hod.
  • HANKA VOŘÍŠKOVÁ - Panáčkové

    Výstava obrazů malovaných štětečky 1/0, 2/0, 3/0 ( 0, 00, 000 )

    Doprovodný program:

    O Sopkách, ovečkách, vřesu, atd.
    Dokumentární loutková hra H. Voříškové o třech dějstvích, inspirovaná událostmi, které se přihodily 20.srpna 2000 při výpravě po sopečných kráterech v Auvergne (oblast ve vnitrozemí Francie). Jde o loutkový horror podkreslený dojemnou hudbou hudebníků divadla DNO . Představení pro mládež, dospělé a starší děti trvá asi 20 minut. Není vhodné pro malé děti, které se bojí tmy, bouřek a blesků.
  • DJ Mateřídouška
    postdýdžejský projekt Hoba Švarochvíla z hradecké skupiny E Pericoloso Sporgersi a Divadla DNO.


13. březen 2005 ve 20 hod.
  • MARY MacMASTER & DONALD HAY (Skotsko)

    Mary MacMaster – harfa, el. harfa Camac, klarsach, zpěv
    Donald Hay – bicí, perkuse, marimba, sampler

    Ačkoli je skotská, a „keltská“ hudba obecně, v Čechách i po celém světě velmi populární, mnozí z těch, kteří její současnou podobu vytvářeli a jsou ve světě obecně známí, se zatím z našim končinám nějakým způsobem vyhnuli. O to větší událostí je, že do Čech přijíždí jedni z nejuznávanějších současných skotských hudebníků: harfenistka a zpěvačka Mary MacMaster a perkusista Donald Hay , kteří jsou počítáni mezi „rodinné stříbro“ skotské hudby. Jako duo mají na repertoáru nejen tradiční skotské písně a melodie, ale také moderní evropské skladby, zasazené do pozoruhodných aranží, tvořených pomocí nejrůznějších druhů harf, bicích nástrojů, marimby, samplerů a především éterického hlasu Mary MacMaster. Duo M. MacMaster / D. Hay absolvuje v Čechách celkem pět koncertů. Kromě pražského divadla Archa a brněnského HaDivadla vystoupí jěště v Ostravě a Ždáru nad Sázavou. Turné uzavře koncert v Divadle 29.

    Mary MacMaster získala světový věhlas díky své hře na klarsach a elektrifikovanou harfu Camac a díky novátorské tvůrčí práci s těmito nástroji. Její profesionální dráha začala v době, kdy studovala Gaelic and Scottish History na edinburghské univerzitě a spolu s Patsy Seddon založila proslulé duo dvou harf a křehkých hlasů Sileas . S Sileas a později také s The Poozies procestovala celý svět – od Japonska po Súdán. Díky svému účinkování v The Poozies, Shine, La Boum! nebo v legendárních Sileas, spolupráci s mnoha světově proslulými skotskými umělci (např. Phil Cunningham , Kathryn Tickell , Dick Gaughan aj.), svému citově zabarvenému tradičnímu zpěvu (zpívá v angličtině i v gaelic), jiskřivě melodické hře na harfu a sofistikovaným rytmům se stala nedílnou součástí vývoje skotské hudby.

    Donald Hay (ve Skotsku přezdívaný Drummy) je v hudebním světě uznávaný pro svou vnímavost a nápaditost, které uplatňuje při hře na bicí nástroje. Pro jeho umění jej vyhledávají přední britští umělci a skupiny, k nimž patří Eliza Carthy, Kate Rushby, Shooglenifty, Peatbog Faeries, Mystery Juice, Nusa, Sunhoney, Bachue, Kathryn Tickell, The Battlefield Band, LaBoum! a další.
    Mary i Donald se oba podíleli na velkém projektu Unusual Suspect , ve kterém se spojilo 30 předních skotských hudebníků.

    Vstupné: 140 Kč
    studentské vstupné 100 Kč

    MARY MacMASTER & DONALD HAY


16 a 17. březen 2005 ve 20 hod.
  • KONZERVATOŘ PARDUBICE: FRANTIŠEK ŠKROUP - Dráteník
    (první česká opera)

    Zpívají: Lenka Tobiášová nebo Markéta Viterová, Luboš Janhuba j.h., Jana Pinkasová nebo Lenka Prokopová , Karel Drábek nebo Jiří Pek, Jiří Koreček j.h., Radka Hudečková nebo Simona Jindráková, Václav Dachs
    Dále hrají: Viktor Ornst, Štěpán Honc, Alena Veretina, Vendula Chmelíková, Katka Falcová, Petra Fišerová, Iva Faltová, Zdeňka Erbachová, Marie Erbachová, Lucie Černá
    Klavírní spolupráce: Josef Picek
    Kostýmy: Zuzka Vítková j.h. a Marie Šikýřová j.h.
    Úprava: Ema Zámečníková a kolektiv
    Režie: Ema Zámečníková

    František Škroup patřil mezi obětavé vlastence, kteří burcovali český národ pomocí divadla k plnému národnímu uvědomění. Naplnil touhu po původní české opeře a složil na libreto básníka Josefa Krasoslava Chmelenského operu Dráteník (při prvním provedení 2.února 1826 dokonce zpíval i titulní roli). Toto dílo se v dnešní době na českých jevištích objevuje jen sporadicky. Nastudování této opery studenty a pedagogy pardubické konzervatoře představuje po velmi dlouhé době pokus o oživení a soudobou interpretaci Škroupova díla. Do přípravy se zapojili nejen studenti operního, ale i ostatních oddělení. Na představení spolupracovali také absolventi konzervatoře a další nadšenci. Inscenace je koncipována tak, aby - aniž by byl setřen pel pozoruhodného Škroupova revolučního díla - byla stravitelná pro současného diváka. Hudba je doplněna činoherními vstupy, ve kterých je děj opery glosován, dovysvětlován a posouván.

    Vstupné: 80 Kč
    www.konzervatorpardubice.cz


23. březen 2005 ve 20 hod.
  • VERTIGO QUINTET (CZ/SK)
    (Space modern jazz)

    Marcel Bárta: alt + sopránsaxofon, basklarinet
    Oskar Török: trubka
    Vojtěch Procházka: piano
    Rasťo Uhrík: kontrabas
    Dano Šoltis: bicí

    Velmi nadějná, mladá nu-jazzová kapela Vertigo představuje novou tvář českého jazzu, která utíká od obehrávaní jazzových standard k vlastnímu, alternativnějšímu a místy i velmi volnému a energickému pojetí. Vertigo čerpá inspiraci z avantgardních a alternativních jazzových směrů i z moderní vážné hudby. Hudebně se hlásí např. k odkazu A. Skrjabina, C. Debussyho, T. Monka, Ch. Minguse, M. Davise, O. Colemana, ECM, ale také Björk, B. Frisella, J. Zorna či Radiohead. Soubor byl založen v roce 2001 jako projekt hudebníků, kteří chtěli hrát vlastní hudbu vlastní cestou. Výsledkem je atmosférická směs free jazzu, drum&bass a ECM (moderní jazz, který respektuje hudební historii). Vertigo vystupuje hlavně na pražské jazzové klubové scéně, ale v roce 2004 se zúčastnili jazzového festivalu v Lisabonu. V březnu 2005 vychází jejich debutové album u pražského jazzového labelu Amplion Records.

    Marcel Bárta (1974) Absolvoval plzeňskou konzervatoř na klarinet a saxofony. Hrál se skupinou Jazzgang, spolupracuje se zpěvačkou Z. Dumkovou. Provázel řadu známých jazzových hudebníků jako je J. Moody (USA), T. Lakatos (Maďarsko), A. Kellerová (Austrálie). Je zakládající člen skupiny Vibe Fantasy (spolu s vibrafonistou R. Kramplem) a byl členem skupiny VRRM Vladimíra Václavka. V roce 1997 získal stipendium na Berklee College of Music, Boston. V letech 1998 a 1999 byl oceněn Českou jazzovou společností jako "altsaxofonista roku". Od roku 1995 je členem Kontrabandu Milana Svobody, se kterým hrál na festivalech po celé Evropě. Založil rovněž funkovou skupinu Muff a alternativní jazzový bigband NUO. 
    Oskar Török (1979) Po absolvování konzervatoře se stěhuje do Prahy, kde studuje na Jazzové Konzervatoři J. Ježka. Je zapojen do mnoha různých projektů od dance music až po bebop: NUO, MUFF, Miriam Bayle, Ondřej Štveráček Quartet, Zuzana Dumková Band, Pavel Fajt , Vizita Music a Karel Růžička.
    Vojtěch Procházka (1981) Studuje kompozici a klavír na jazzové konzervatoři J. Ježka. V letech 1997-98 hrál v Houstonu, Texas, USA. Studoval pod vedením předních hudebníků: St. Mácha, K. Růžicka a D. Dorůžka. Má za sebou skotské turné s kvartetem bubeníka B. Duvala a saxofonisty M. Fella. Spolupracuje se skupinami: O. Štveráček Q., Saxtime, M. Bayle, D. Dorůžka.
    Rastislav Uhrík (1980) Mladý a talentovaný student známého českého kontrabasisty J. Honzáka. Spolupracuje s předními osobnostmi české jazzové scény: D. Dorůžkou, St. Máchou a M. Bayle. Působí též jako člen D. Šoltis Tria.
    Dano Šoltis (1982) Po studiu na Košické konzervatoři, kde se specializoval na melodické bicí nástroje, se odstěhoval do Prahy, kde vystudoval jazzovou konzervatoř J. Ježka. Díky svému výbušnému a flexibilnímu stylu je jedním z vyhledávaných bubeníků na české jazzové scéně. Je členem mnoha jazzových seskupení: Tchokola, Ondřej Štveráček Quartet, René Trossman Blues Band, Roman Pokorný and The Blue Box Heroes. Spolupracuje též s J. Honzákem, P. Zelenkou, D. Dorůžkou a Najponkem.

    Vstupné: 90 Kč
    www.amp.cz

    VERTIGO


29. březen 2005 ve 20 hod.
  • BRUNO REGNIER CINÉ X'TET (F)

    Francouzský jazzman Bruno Regnier a jeho soubor A Suivre… se v Divadle 29 představí s programem Ciné X'tet .

    A Suivre… je francouzské jazzové těleso, tvořené čtrnácti hudebníky, převážně sólisty. Na jeho repertoáru se objevují vedle skladeb vedoucího souboru Bruna Regniera i klasické kompozice jazzových mistrů (Gil Evans, Charles Mingus, Duke Ellington či Thelonius Monk). Rozmanité složení skupiny umožňuje nejrůznější hudební kreace počínaje decentní, intimní hrou, po hřmotné projevy početných žestí. Radost z hraní se projevuje nejen v přesnosti projevu, ale také velkou svobodou, kterou Bruno Regnier svým sólistům poskytuje. V improvizacích se potom projevuje nesporné umění každého z muzikantů. Cílem Bruna Regniera při vzniku “little big bandu” v roce 1997 bylo vytvořit soubor na půl cesty mezi velkým orchestrem a klubovou formací, přechod od komponované hudby k improvizaci. První CD souboru Paris-Calvance (2001) bylo kritikou velmi kladně oceněno (cena „choc“ časopisu Jazzman v lednu 2002). I druhý titul Variations altérées (2003) obdržel ceny kritiky („disque d'émoi“ časopisu Jazz Magazine a „quatre etoiles“ časopisu Jazzman).

    Devítičlenný Ciné X'tet interpretuje perličku burleskní kinematografie z roku 1928 “Steamboat Bill Jr” (film u nás uvaděný pod názvem „Plavčík na sladké vodě“). Devět muzikantů (trubka, saxofony, kontrabas…) doprovází Bustera Keatona na plátně. Toto prolínání obrazů na plátně a živé hudby na scéně vás zavede zpět do éry němých černobílých filmů.

    Pořádá Francouzský institut Praha v rámci projektu Jazzové noci ve spolupráci s Pardubickým krajem a Divadlem 29.

    Vstupné: 100 Kč
    www.yolkrecords.com


    BRUNO REGNIER CINÉ X'TET

    Program na duben 2005 najdete zde


© Divadlo 29, 2002-05 | webdesign & web update: 4004