Program Divadla 29
Program Divadelního klubu

Divadlo 29
Dramaturgie
Vstupenky
Kontakt
Archiv
Dokumentace
Spolupracovníci
Sponzoři
Odkazy








 
Pardubice
ul. Sv. Anežky České č.p. 29


Program březen 2004 - anotace

Středa 3.3. 2004 ve 20 hod.

  • DESASTRO TOTALE (USA)
    Matt Darriau - altsaxofon, klarinet, dudy
    Yuri Lemeshev - akordeon

    Unikátní fůze jazzu, klezmeru, slovanské, romské a balkánské hudby v podání vynikajícího hráče na dechové nástroje Matta Darriaua (člen světově nejproslulejší americké klezmer skupiny The Klezmatics) a akordeonisty rusko-americké avantgardně punkové a značně eklektické skupiny Gogol Bordelo Yuriho Lemesheva.
    Matt Darriau je jedním z nejvýznamnějších hudebníků newyorského Downtownu soustředěných kolem legendárního klubu a hudebního vydavatelství Knitting Factory. Kromě svého působení v The Klezmatics je jeho hlavní skupinou Paradox Trio, kde hraje kromě saxofonů, klarinetu a basklarinetu také na různé flétny (včetně bulharského kavalu), dudy a další lidové nástroje, které jeho hudbě dodávají zvláštní etnický přídech. Hudba Matta Darriaua čerpá inspiraci v jazzu, klezmeru, v tradici Downtownu, a dále v keltské, balkánské, turecké a perské hudbě. Kromě Paradox Tria působí Darriau spolu s lídrem The Klezmatics trumpetistou Frankem Londonem také v jazzové skupině Ballin´ the Jack a vede rovněž skupinu Smash The Windows, která se věnuje keltské hudbě. Nedávno byl Matt Darriau právě za originální propojování jazzu s balkánskou hudbou nominován prestižním hudebním časopisem Jazziz Magazine mezi nejinspirativnější hudebníky posledních patnácti let !!!
    Ruský akordeonista Yuri Lemeshev je vedle působení v downtownové skupině Gogol Bordelo také uznávaným sóĺovým hráčem. Jeho hra těží z původního i novodobého pojetí waltzu a tanga, staré filmové hudby a současné i tradiční etnické hudby.

    DESASTRO TOTALE

    Vstupné: 140 Kč
    Studentské vstupné: 100 Kč
    Odkaz: www.companyofheaven.co.at


    Arabesque (by Yuri Lemeshev)

Čtvrtek 4.3. 2004 v 19 hod.

  • TEATRO TEMPESTA (CZ/I)
    Lidská řeka


    Czech-fiction o identitě jednotlivce a skupiny.
    Umělecká koncepce a režie: Benedetta Reuter a Andre Jolles
    Mezinárodní osmičlenná skupina tanečníků a divadelníků Teatro Tempesta se zformovala z pravidelných účastníků dílen tanečního divadla, které vedli Benedetta Reuter a Andre Jolles v ČR od března 2002. Výsledkem těchto tvůrčích setkání je představení Lidská řeka, jehož premiéra byla uvedena v pražském divadle Alfréd ve dvoře. Představení inspirované vodou, která jako kapka, proud, řeka a povodeň vytváří paralelu k tématu skupiny a jednotlivce, se pohybuje na hranici pohybového divadla s prvky asijské a africké divadelní tradice a improvizace. Toto představení mělo být uvedeno v Divadle 29 v říjnu loňského roku, ale z důvodu úrazu jednoho z členů souboru bylo nahrazeno improvizovanou performancí.
    Andre Jolles je německý tanečník a režisér, který vyrůstal v Tanzánii. Studoval hudbu a tanec na Folkwang Hochschule v Essenu, dále se věnoval studiu techniky F.M. Alexandera. Od roku 1991 do 1995 je členem MAMU Dance Theatre, vedeného japonským tanečníkem Tadashi Endo. V roce 2001 zakládá NudeAnts - RadicalMusicJazzTheatre a soustřeďuje svůj zájem na interakci divadla s živou hudbou. Jeho práce zahrnuje silný prvek improvizace a reflektuje setkání rozdílných divadelních kultur Východní a Západní Evropy a Afriky. Benedetta Reuter studovala tanec na Folkwang Hochschule v Essenu, později pak techniku F.M.Alexandera. Zakládající členka spolku choreografů Giraffen am Hafen. Tančila u Arthura Rosenfelda (Amsterdam) a Marka Sieczkareka (Essen). Spolupracovala jako režisérka a tanečnice na různých divadelních projektech.

    Vstupné: 60 Kč

    TEATRO TEMPESTA

Středa 10.3. 2004 ve 20 hod.
  • BÉLA AGOSTON TRIO (Maďarsko)

    Béla Ágoston - saxofony, klarinety, brumle, dudy, alikvótní zpěv
    Tibor Csauhaj Barna - kontrabas
    Sándor Tamás Geröly - bicí, perkuse

    Koncert jazzového tria jednoho z nejvýraznějších současných maďarských saxofonistů Bély Agostona, jinak též lídra ethnojazzové skupiny Dél-Alföldi Saxophone Ensemble. Tato formace koncertovala v Divadle 29 v březnu loňského roku a jejich koncert patřil bez přehánění k největším hudebním událostem v loňském programu Devětadvacítky.
    Maďarský jazz má v evropském a světovém kontextu tohoto žánru velmi originální a vyjímečnou pozici, především díky silnému a osobitě přetavenému vlivu původní maďarské a v širším smyslu východoevropské lidové hudby a její přenesení do jazzové hudby. Mezi nejvýznamnější představitele maďarských jazzových novátorů patří vedle legendárního saxofonisty Mihályho Dresche a Istvána Grencsó také Béla Agoston, označovaný zahraniční hudební kritikou za jednoho z nejosobitějších hráčů spojujících moderní neortodoxní jazz s prvky lidové hudby.
    Hudba Béla Agoston Tria je postavena na velmi výrazné a dynamické rytmice klasického jazzového tria (kontrabas, bicí), do níž Agoston vnáší nástroje a zvuky pro jazz ne zrovna typické. Jeho nástrojový rejstřík zahrnuje kromě dominantního saxofonu a klarinetu také nejrůznější lidové hudební nástroje jako jsou brumle, píšťaly a maďarské tradiční i elektronické dudy. V jazzu zcela nezvyklé je i používání alikvótního hrdelního zpěvu, s nímž Béla Agoston kombinuje svou hru. Právě tyto prvky vnáší do hudby Agoston Tria pozoruhodně proměnlivou a emotivní atmosféru, která posouvá Agostonovo pojetí jazzu k hranicím volné world music vyprávějící silný příběh jazykem jazzu. Ovšem sám Agoston označuje hudbu svého tria lapidárně, a možná o to výstižněji, jako Drum and Bass and Sax.

    Vstupné: 120 Kč

    THEO HAKOLA & BAND

Čtvrtek 25.3. 2004 ve 20 hod.
  • THEO HAKOLA & BAND (USA/Francie)

    Theo Hakola - zpěv, el. kytara
    Lionel Dollet - el. kytara
    Cyril Bilbeaud - bicí
    Laureline Prodhomme - baskytara

    Určitě jste si už někdy povzdechli : Kdyby tak někdy přijel do Pardubic třeba …Nick Cave. Tak právě to se vám tímto koncertem téměř vyplní. A je to snad ještě lepší (Nicka přece už tak dobře znáte…), se svým recitálem totiž v 29 vystoupí Theo Hakola!!! Kdo že to je? No přece: "nejznámější francouzský američan", překladatel, novinář, dobrodruh, básník a pisovatel, hudebník, herec…
    Začněme od začátku: Narodil se ve Spokane, stát Washington ( kdy, to jsme nikde zatím nezjistili, ale víc než padesát mu nebude). V roce 1975 se objevuje v tehdy ještě frankistickém Španělsku jako aktivista antifšitického hnutí. Odtud vede jeho cesta do Paříže, kde se v roce 1978 na réměř deset let usazuje. V té době se živí v mnoha profesích a připrvuje se na vlastní tvůrčí dráhu. V roce 1980 zakládá spolu s Benedictem Villainem (houslista a akordeonista, který s Hakolou spolupracuje dodnes) skupinu Orchestre Rouge. V letech 82-83 skupin vydala dvě alba, mění název dle druhého z nich na Passion Fodder (Hlaveň vášně) a odehraje víc jak osmdesát koncertů v Evropě a Spojených státech. V následujících letech vyšlo ještě několik alb. Nejčastěji bývá zmiňována deska Fat Tuesday, která Hakolovi vynesla velmi výstižné přízvisko "Baudelaire avec une guitare électric" (Baudleaire s elektrickou kytarou). V roce 1989 se skupina stěhuje na sedm let do Los Angeles. V tomto období Hakola ve spolupráci s Benedictem Villainem realizuje i několik samostatných projektů a startuje tak svoji sólovou dráhu. Vrcholným počinem "amerického" období je album Owerflow z roku 1993 (celkem desáté v pořadí), na jehož nahrávání se podílel mimo jiné i bubeník The Bad Seeds Thomas Wydler. Kromě jiných aktivit v této době stojí určitě za zmínku série společných koncertů s Nickem Cavem a jeho The Bad Seeds (!!!).
    Kritika vyzdvihuje Hakolův vynikající koncertní projev, provokující sílu jeho zpěvu a nebývalou schopnost vžít se do příběhu svých písní. Jeho hudba bývá označována jako spojení syrové energie ranných Velvet Underground s melancholickým nádechem šansonu, folku, blues a kajunu. Po návratu do Francie se Hakola kromě svých "šansonů" věnoval i dramatické tvorbě (div. hra La chanson du Zorro Andalou z roku 2000 s vlastní autorkou hudbou), píše dva romány (La Route du Sang a La valse des affluents), řadu esejů o evropké kultuře, komponuje scénickou hudbu. Co bude dál se dá jen stěží odhadnout. Ale v případě Theo Hakoly je jasné, že to co příide bude stát za to. Jeho koncert v Divadle 29 určitě!
    Koncert je pořádán ve spolupráci s Alliance Francaise Pardubice.

    Vstupné: 150 Kč
    Studentské vstupné: 100 Kč

    Cherries
    Shoot Me
    Eau Qui Saoule

    Odkaz: mapage.noos.fr/theohakola


    THEO HAKOLA

Sobota 27.3. 2004 v 19 hod.

  • DLHÉ DIELY (Slovensko)
    Šina - bezpražcová baskytara, zpěv
    Daniel Salontay - el. kytara, preparované strunné nástroje, elektronika, zpěv

    Již při prvním poslechu autorského výběru dosud vydaných CD (September - 2001, Šinadisk - 2001, Tu - 2002, Šina: In Virgo - 2003) bratislavské skupiny zaujme sympatická snaha o vlastní, neodvozený přístup při hledání tvaru, co nejpřesněji naplňujícího záměry tvůrců ("piesně pre hladačou bez žánrových obmezení"). Je zřejmé, že všední žití a umělecká tvorba jsou v případě Dlhých dielů téměř totožné: "na pódiu ožívajú zážitky autorov". Muzikantská a písničkářská poctivost (texty ve slovenštině zde hrají významnou úlohu) odkazuje až k takovým legendám slovenské scény jako např. Dežo Ursini a Ivan Štrpka.
    Název skupiny (založené v roce 2001) je odvozen od jména bratislavské čtvrti, ve které žijí její protagonisté. Baskytaristka Šina skládá hudbu a texty, její hudba se od roku 2001 objevila na čtyřech CD (dvě autorská), je zakladatelkou a hybnou silou domovského vydavatelství Slnko Records. Kytarista Daniel Salontay se po návratu z ročního jazzového studijního pobytu v USA (1997) věnuje skládání alternativní hudby. Je spoluzakladatelem skupiny Dlhé diely, členem skupiny Neuropa, spolupracoval s Martinem Burlasem, L. Bugrem (Dogma, Ali Ibn Rachid), Z. Homolovou a dalšími. Hudba Dlhých Dielov v sobě kombinuje rock, blues, jazz, folk, alternativu, trip hop, drum´n´bass, ethno. Neoddělitelnou součástí zvuku skupiny jsou loopy a ambientní zvuky, které vytvářejí barevné zvukové a rytmické koberce, programované S. Solovicem (Neuropa, divadelní hudba pro Gunagu), J. Ridzoňem (Frogski Pop) a D. Solontayem.
    Dlhé diely koncertovaly na alternativních festivalech na Slovensku a v Čechách ( Pohoda, Boskovice, Eurotrialog Mikulov, Colours of Ostrava, Králíky, Nákaz Dayz), absolvovaly koncertní šňůru v polských klubech a jejich tvorba byla prezentována samostatně ve francouzských a německých médiích.

    Vstupné: 90 Kč


    Splavnou riekou
    Vlasy
    Zo dňa na deň

    Odkaz: www.slnkorecords.sk

    DLHÉ DIELY

    Program na duben 2004 najdete zde
 
© Divadlo 29, 2002 | webdesign & web update: 4004