Divadlo 29
Program
Dramaturgie
Vstupenky
Kontakt
Archiv
Dokumentace
Spolupracovníci
Sponzoři








 
Pardubice
ul. Sv. Anežky České č.p. 29


Program leden 2004 - anotace

Čtvrtek 15.01. 2004 ve 20 hod.

  • ONDŘEJ SMEYKAL

    Sólový koncert vynikajícího českého hráče na australský domorodý nástroj didgeridoo, který vyvinul svůj osobitý styl hry, jenž je unikátní i ve srovnání se světovými hudebními špičkami ve hře na tento nástroj jako je např. D. Hudson nebo M. Atkins. Jeho styl je zaměřen hlavně na rytmickou, velice dynamickou hru plnou přefuků a hrdelních zvuků, kterou tu a tam proloží nějakou alikvótní sekvencí tónů typickou pro tento nástroj. Charakteristický tón didžeridu slyšíte tedy ve Smeykalově hře docela vzácně. Zvláště v rychlých pasážích, kde kraluje dynamické střídání přefuků různých výšek a skřeků se základní chraplavý tón mihne jen tu a tam. Kromě sólového vystupování byl Ondřej Smeykal členem v alternativní skupině Wooden Toys založené australským hráčem na digeridoo Ianem Woodem a českým kytaristou Pavlem Richterem.
    V případě tohoto koncertu bude kromě Ondřeje "ohýbat" zvuk didgeridoo z Prahy přivezený, stabilně spolupracující zvukař.

    Vstupné 70 Kč
    Odkaz: www.didgeridooshop.cz

    ONDŘEJ SMEYKAL


Pátek 23.01. 2004 ve 20 hod.

  • DAGMAR ANDRTOVÁ

    Znalci moderních kytarových technik se dodnes nemohou shodnout, kdo první přišel s novátorským "tepacím" stylem hraní na kytaru. Emmet Chapman? Nebo snad Stanley Jordan? Je možné, že pravda je zcela jiná. Aniž by o těchto umělcích cokoli věděla, objevila se v Praze coby samouk Dagmar Andrtová-Voňková a podrobila si kytaru způsobem, který vyráží klasickým i experimentujícím kytaristům již třetí desetiletí dech: hraje pěstmi, smyčcem, dlaní, škrábe po strunách nehty, pravá a levá ruka se jí na hmatníku kříží a proplétají. Svým převratně novým stylem kytarové hry vrostla ještě hlouběji do svých příběhů a nálad, vzešlých z ducha lidových písní, především ze zakarpatské oblasti. Svůj projev naplňuje tajemstvím, výbušností a drásavou naléhavostí. Samotná vytříbená kytarová technika je jen prostředkem pro hlubší sdělení, kdy posluchač vnímá celé vystoupení jako neznámý obřad.
    Dagmar Andrtové se vždy spoléhala na vlastní schopnosti i intuici a vycházela důsledně z českých či - přesněji řečeno - středoevropských tradic. O to překvapivější byly její jednoznačné úspěchy na folkových festivalech ve Vídni (1985) nebo v dánském Skagenu (1986) a Roskilde (1987). Po uvolnění poměrů na konci 80. let jí bylo umožněno vystupovat v zahraničí a spolu s Ivou Bittovou a několika málo dalšími českými interprety se jí podařilo dosáhnout věhlasu i v mezinárodním kontextu "world" nebo snad "roots" music. O tom svědčí mnohá vystoupení na festivalech i samostatných koncertech v Belgii, Dánsku, Francii, Holandsku, Japonsku, Maďarsku, Německu, Polsku, Rakousku, Rusku, Slovensku, Švédsku a Švýcarsku. V 90. letech byla Dagmar Andrtová nucena nadlouho přerušit svoji koncertní činnost, protože se starala o těžce nemocného člena své rodiny. Přesto dokázala nadále natáčet vynikající alba a skládat hudbu pro divadelní představení (mj. ke dvěma hrám Miroslava Krobota v Národním divadle v Praze). Při víceméně sporadických koncertních vystoupeních hrála většinou s kytaristou Radimem Hladíkem.
    V roce 2002 vydala Dagmar Andrtová další samostatné album a opět se naplno věnuje hudební tvorbě. S léty neztratila nic ze svého virtuózního kytarového umění a její písně s přibývajícími zkušenostmi získaly na hloubce a přesvědčivosti. Dagmar Andrtová na koncertech dokazuje, že již dnes právem patří k několika málo českým umělcům posledních desetiletí, které lze bez rozpaků nazvat skutečnými legendami české poválečné kultury.


    Vstupné 80 Kč
    Odkaz: www.indiesrec.cz

    DAGMAR ANDRTOVÁ

Středa 28.01. 2004 v 19 hod.
  • MARTIN HEŘMAN FRYS
    Vy tomu věříte? Aneb Don Quijote de la Mancha


    Don Quijote je autorské představení Martina Heřmana Fryse, absolventa bakalářského Integračního programu kreativity na pražské DAMU. Inspirace přišla nejen ze slavného románu, ale především ze života samotného Cervanta, přesněji z jeho několikanásobného věznění. Během úvodu nabývá divák pocitu jako by nešlo ani o divadlo ale o setkání. Aktér předstoupí před diváky, přivítá se s nimi a zmíní se o Cervantesově věznění. Otočí se, vezme si koště a v tom okamžiku se již stává Cervantem, který je vržen do vězeňské cely, kde píše a sní své dílo. Tvorba mu dává volnost a zároveň se stává mučidlem.
    Jak se Cervantes noří do tvorby, vyvstává celý svět Dona Quijota, a Martin H. Frys se mění v Quijota, jeho sluhu Sancho Panzu (který mluví chodsky), dále v kupce a dokonce milovanou Dulcineu. Stejně tak se proměňují i významy rekvizit. Koště se stává kopím, ocasem koně, mučícím nástrojem a loutkou-Dulcineou; stůl a židle se mění v koně, osla, kopec, větrný mlýn, obry, kolébku a další. Krom sešitu a propisky už se víc rekvizit nevyskytuje. Vše nakonec vede k poznání, že vězení se neotvírá zvenčí, ale zevnitř.Výrazovými prostředky jsou mluvené slovo, pohyb, tanec a loutkoherecké techniky. Představení bylo oceněno na festivalu …příští vlna/next wave… 2003 poctou "objev roku".

    Vstupné: 60 Kč
    Pořádá občanské sdružení Terra Madoda ve spolupráci s Divadlem 29.
    Odkaz: www.divadlo.cz/quijote

    MARTIN HEŘMAN FRYS

Pátek 30.01. 2004 ve 20 hod.
  • SWORDFISHTROMBONES

    Karel Krtička - kytara
    Miloš Rejsek - zpěv, harmonika
    Dan Petr - bicí
    Martin Zaplatílek - basa
    Alois Ponížil - trubka a lesní roh
    Jiří Hradil - hammond, wurlitzer, wah-wah


    Swordfishtrombones jsou brněnská kapela, přestože téměř všichni členové pocházejí z Východních Čech. Tam se také z prvního obdivu k britským kytarovkám poskládalo jádro skupiny, které vydrželo dodnes. Název skupiny je vypůjčen ze známého alba Toma Waitse, ale jedinou věcí, která SFT s Waitsem spojuje je tendence psát přímočaré písně bez ohledu na hudební styl. Jejich ranná tvorba byla často přirovnávána k Doors, Nicku Caveovi i k anglickým nostalgikům Tindersticks. SFT mají unikátní zvuk vytvořený spojením klasického komba podpořeného zvukem trubky a lesního rohu. Jejich hudba má bluesové srdce, ale překračuje hranice různých dalších žánrů od noisové kytarovky, přes alternativu, jazz a r'n'b, po neelektrickou elektroniku. Jednou je kavárensky něžná, jindy divoká a rozzlobená, vždycky ale vytváří zajímavé zvukové krajiny a je bez přehánění zvláštní, nevšední a hlavně zcela se lišící od 99% toho, co lze slyšet od většiny domácí hudební produkce.
    SFT vydali v roce 1998 debutové album Amorous Fruit, které bylo objevem jak pro fanoušky i recenzenty. V roce 2001 vydali Swordfishtrombones své druhé album nazvané Hunting Season. Produkoval ho zkušený anglický hudebník a producent Colin Stuart (Colorfactory, Aftermath DB) a přináší další soubor zajímavých skladeb, některé lehké a poetické, jiné se svůdně posmutnělou atmosférou. Jako host vystoupí se SFT klávesista brněnské skupiny Chorchestr Jiří Hradil.



    SWORDFISHTROMBONES

    Vstupné 90 Kč
    Odkaz: www.sft.cz


    Feather
    Stupid And Icredible
    I Love You All


    Program na únor 2004 najdete zde

 
© Divadlo 29, 2002 | webdesign & web update: 4004